Oude Scheldebrug twee maanden afgesloten voor verkeer, wegdek en voetpaden worden vernieuwd

Foto: mgb

Oude Scheldebrug twee maanden afgesloten voor verkeer, wegdek en voetpaden worden vernieuwd

Print
Bornem / Temse -

De volgende fase van de renovatiewerken van de oude Scheldebrug Bornem-Temse begint op woensdag 26 februari 2020. Tot eind april pakt De Vlaamse Waterweg nv het wegdek en de voetpaden aan. Voor de duur van de werkzaamheden wordt het verkeer in twee richtingen over de nieuwe Scheldebrug geleid. Er geldt dan ook een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur.

De Scheldebrug Bornem-Temse werd gebouwd in 1955 en is onderdeel van de gewestweg N16 die Mechelen met Sint-Niklaas verbindt. Ze wordt al meer dan zestig jaar intensief gebruikt. Dat moet ook de volgende decennia mogelijk zijn. Daarom startte De Vlaamse Waterweg nv op 6 mei 2019 met de grondige renovatie van de vaste brugdelen.

In een eerste fase werden de metalen geraamten van de brug gezandstraald en opnieuw geschilderd. Op 26 februari 2020 begint een gespecialiseerd aannemer in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv met de volgende fase: het vernieuwen van het wegdek en de voetpaden. Ook worden een aantal betonherstellingen uitgevoerd aan de onderkant van de brug.

Om de duur van de werkzaamheden zo kort mogelijk te houden, werken verschillende ploegen zo veel mogelijk parallel. Zonder onvoorziene omstandigheden is de tweede fase eind april klaar. Tijdens deze werkzaamheden is er geen verkeer toegelaten op de oude Scheldebrug. Alle verkeer moet via de ernaast gelegen nieuwe Scheldebrug rijden, op één rijstrook per rijrichting. Bovendien geldt een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur.

De gemeente Temse neemt lokaal maatregelen om de verkeerscirculatie in het centrum te verbeteren. Zo sluit zij de toegang naar de N16 ter hoogte van het Viaduct richting Bornem gedurende de werken af. Hiervoor zal zij de nodige aankondigingsborden plaatsen.

Zure appel

Voka, het Netwerk van Vlaamse Ondernemers, betreurt het dat de oude Scheldebrug altijd maar wordt gerenoveerd. “Die brug is versleten en er zal in de toekomst altijd oplapwerk nodig blijven. Met telkens de nodige hinder tot gevolg. Men had deze situatie kunnen vermijden door bijvoorbeeld te investeren in een nieuwe brug. Deze renovatiewerken kosten ook veel geld. Met een nieuwe brug was men voor vele jaren gerust en zonder altijd maar werken te moeten uitvoeren”, zegt Pieter Leuridan van Voka. “De werken van maart en april zijn aangekondigd. We moeten ermee leven, maar het is een zure appel waarin wordt gebeten. De N16 is een belangrijke verkeersader, met aan beide kanten van de Schelde heel wat belangrijke bedrijven. Twee maanden file is voor niemand goed.”

Liefkenshoektunnel afgesloten

Bijkomend probleem volgens Voka is dat tijdens de maanden maart en april ook de Liefkenshoektunnel ’s nachts wordt afgesloten voor onderhoudswerken. “Daardoor moeten de ADR-transporten - vrachtwagens die gevaarlijke producten vervoeren - een andere route volgen en dat is via de N16 en dus over de Scheldebrug. Wij hopen dat men daarmee heeft rekening gehouden. Het kleinste incident met een ADR-transport, kan het verkeer helemaal vast laten lopen. En daarnaast zal het verkeer op de N16 alleen maar toenemen als er file ontstaat op de Antwerpse ring.”

In een derde en laatste fase, van begin mei tot midden november, pakt de aannemer het fietspad van de oude Scheldebrug aan. Het fietspad ligt los van de rijweg. De werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd zonder verkeershinder richting Sint-Niklaas. Fietsers gebruiken het fietspad op de nieuwe Scheldebrug. Zij zullen geen hinder van de werken ondervinden. Ook zullen de werken geen impact hebben op het treinverkeer.

Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio