Aangeboden door Activia

© Shutterstock.com

Weet wat je eet: zes buikvriendelijke tips

Een buik die in balans is, daar pluk je de vruchten van. Wetenschappelijke studies zijn het erover eens dat er een link is tussen een gezonde darmflora en je algemene gezondheid: je immuunsysteem, je mentale gezondheid, hormoonstoornissen, noem maar op. Darmvriendelijk eten? Dat doe je zo.

Tip 1: eet veel vezelsVezelrijk eten komt je darmwerking ten goede. Vezels dienen namelijk als voedingsbron voor de goede bacteriën die in onze darmen leven. Ze zorgen ook voor een vlotte stoelgang en hebben dus een onmisbare functie voor onze buik. Vezels vind je in overvloed in groenten (in groene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool nog het meest), fruit, peulvruchten en noten, maar ook in volle granen zoals volkorenbrood en zilvervliesrijst.

Tip 2: drink voldoende waterOm die vezels die je vol enthousiasme naar binnen werkt – zie hierboven – te kunnen verwerken, heeft je lichaam wel water nodig. Ook voor een vlotte stoelgang is voldoende drinken essentieel. De richtlijn is je intussen wellicht wel bekend: anderhalve tot twee liter water per dag.

Tip 3: vermijd vet etenVet of gefrituurd voedsel werkt niet bevorderlijk voor je darmen. Zo kan het winderigheid en krampen veroorzaken. Kies voor gevogelte als je vlees wilt eten, want dat bevat minder verzadigde vetten. Vis is dan weer een goede bron van gezonde vetten. Ei(wit) is een andere goede vetarme proteïnebron, en ook yoghurt en melk zijn goede opties. Merk je dat je lactose moeilijk verteert? Levende yoghurtfermenten, zoals in Activia-yoghurt, verbeteren de lactosevertering van het product.

Tip 4: stimuleer de goede bacteriënVezels zijn goed voor de darmflora, maar ook gefermenteerde producten hebben een positief effect op de bacteriën in je darmen. Gefermenteerde producten bevatten levende bacteriën die de vertering van lactose verbeteren en kunnen helpen om de goede bacteriën in onze darmflora te herstellen. Gefermenteerde voedingswaren zijn onder andere yoghurt, kimchi, zuurkool, tempeh, miso en kefir. Klinkt exotisch? Ze zijn vooral een leuke en gezonde aanvulling op je dagelijkse eetpatroon. Experimenteren maar!

Tip 5: eet met regelmaatMensen met een gezonde darmwerking hebben het ongetwijfeld al gemerkt: het is alsof je spijsvertering de klok kan lezen. Je krijgt elke dag op min of meer hetzelfde moment honger en het zou best kunnen dat je op een vast tijdstip naar het toilet moet. Je lichaam houdt van een zekere regelmaat. Leef daar naar en plan je eetmomenten zorgvuldig in.

Tip 6: eet mindfulNeem de tijd om te eten. Zit aan tafel, met het gezin als het even kan, en richt je aandacht op je bord. Ja, dat wil zeggen dat je de smartphone best niet bij je houdt. Bewust eten betekent ook goed kauwen. Goed gekauwd eten verteert beter, onder meer dankzij de enzymen die in speeksel zitten. Door goed te kauwen, komt er ook minder lucht in je darmen. En vergeet zeker niet te genieten!

Niet onbelangrijk: als je bovenstaande tips toepast en bijvoorbeeld veel meer vezels gaat eten dan voorheen, dan kan het zijn dat je een tijdje last hebt van een opgeblazen gevoel en/of winderigheid. Stapsgewijze verandering, en dus niet alles ineens, kan die kleine ongemakken voorkomen.

Ontdek hier de wereld van Activia »