Aangeboden door Activia

© Shutterstock.com

Back to nature, ook op ons bord

De roep naar een natuurlijkere levensstijl klinkt vandaag luider dan ooit. Meer buiten zijn, minder stilzitten aan je bureau en eenvoudiger eten: die ‘natuurlijke levensstijl’ kan heel wat aspecten omvatten. Terug naar de natuur op je bord, wat kan dat zoal zijn?

Kleur van het jaarIs het toeval dat dé kleur van 2020 volgens een bekend verfmerk de tint Back to Nature wordt? De geelgroene natuurtint verwijst naar een rustgevend weidelandschap en past perfect in onze groeiende interesse voor de connectie met de natuur, verstilling en deugddoende zelfzorg.Die trend is zelfs voelbaar op ons bord. Clean eating is een term die we her en der zien opduiken en heeft niets met proper of vuil te maken. Clean eating gaat eerder over kiezen voor ‘echt voedsel’ met heel wat voedingswaarden. Eten dat eindeloos bewerkt is, waar allerlei dingen aan zijn toegevoegd of waarvan we niet meer kunnen zien hoe het er in zijn natuurlijke staat uitzag, past er niet in.

Evenwicht en gezond verstandVoedingsexperts raden wel eens aan geen dingen te consumeren die onze grootouders niet als eten zouden herkennen. Eigenlijk is dat een even eenvoudige als handige leidraad. Kies voor minder zwaar bewerkt voedsel waar veel vetten en suikers in zitten, meer volkoren producten - omdat er meer voedingswaarde en vezels in zitten, en omdat ze meer verzadigend zijn - en meer voedsel waarin van nature allerlei voedingsstoffen zitten.Het vergt soms wat onderzoek en het lezen van labels, maar het is belangrijk dat je weet wat je eet. Mag je nooit meer overstag gaan voor iets artificieels of ongezonds? Natuurlijk wel, want alles draait om evenwicht. Af en toe zondigen mag best, maar ga voor de basis van je eetpatroon dus gerust weer wat meer ‘back to nature’. En vergeet niet om kritisch te zijn. De term ‘natuurlijk’ wordt soms ten onrechte gebruikt en ‘natuurlijk’ betekent ook niet altijd gezonder. Blijf dus vooral je gezond verstand volgen en luister naar je lichaam. Want dat vertelt je zoveel over wat goed voor je is.

Vier tips voor een natuurlijker bord

  • Eet meer groenten en fruit. Die zijn zonder enige twijfel goed voor je gezondheid, want ze zitten propvol vezels, vitaminen en mineralen.
  • Eet volgens de seizoenen. Door het weelderige aanbod in de supermarkt zijn we de voeling wat kwijt met seizoensgroenten en -fruit. Weet jij nog welke groenten in januari op zijn best is, bijvoorbeeld? Prei, witloof, bieten, boerenkool, koolraap, knolselder, … Wil je letterlijk natuurlijker eten? Haal dan een seizoenskalender in huis en laat je leiden door het aanbod van het moment.
  • Eet duurzamer. Ons voedsel is liefst niet alleen lekker, maar ook gezond. Gezond voor wie het eet, maar ook voor wie het produceert. Ethisch en lokaal geproduceerd voedsel krijgt meer aandacht, want ook de mensen achter een voedingsproduct zijn waardevol.
  • Vermijd verspilling. Ben je al vertrouwd met het concept ‘from root to stem’ of ‘wortel tot stengel’? Dat wil zeggen dat je alles van groenten en fruit gebruikt of verwerkt. Loof van wortelgroenten of venkel kun je perfect als kruid gebruiken en de stam van broccoli is even smaakvol als de roosjes. Die verspillingsloze filosofie scherpt je kookcreativiteit en milieubewustzijn aan.

Wist jij dat de recepten van Activia steevast geformuleerd zijn zonder kleurstoffen, artificiële smaakstoffen of bewaarmiddelen?

Ontdek hier de wereld van Activia »