Aangeboden door Activia

© Shutterstock.com

Maak van je goede voornemen een goede gewoonte

“Onderzoek wijst uit dat het 21 dagen duurt vooraleer iets een gewoonte wordt.”. Het zijn koppen die we wel vaker lezen boven artikels. Het is een feit dat goede voornemens enige volharding vergen, maar eenmaal je wat meer te weten komt over hoe gewoontes gevormd worden, hoeft het niet eens zo moeilijk te zijn.

Ons dagelijks gedragDenk even na: hoeveel dagelijkse dingen heb je eigenlijk voor jezelf in een routine gegoten, zonder enige moeite? Overloop je dag en je zal versteld staan. Poets je na het opstaan steevast eerst je tanden of drink je misschien eerst een groot glas water? Misschien is een koffietje nemen het eerste wat je doet als je op je werk aankomt ’s ochtends? Zit er een handige routine in hoe je de was doet of een kamer opruimt? Je hele dag zit volgestouwd met gewoontes, die we gewoon kunnen omschrijven als ‘ons dagelijks gedrag’. Meestal hebben we die gewoontes onbewust gevormd en staan we er ook niet bij stil. Ze helpen ons gewoon om ons leven te leiden. Hoe handig zou het zijn als ook zaken als gezond eten of voldoende bewegen zo automatisch zouden gebeuren?

ConcreetEr zijn wel wat dingen die je kunt doen om je goede voornemen meer kans op slagen te geven. Zorg ervoor dat je voornemen specifiek is, dus niet te breed. Kleine acties groeien makkelijker uit tot een gewoonte. ‘Meer sporten’ is in dat opzicht dus te vaag. Door je doel veel concreter te stellen, vergroot je je slaagkansen. Bijvoorbeeld: drie keer per week sta je een halfuurtje vroeger op om een paar yoga- en stretchoefeningen te doen. Als het om gezond eten gaat, kun je bijvoorbeeld stellen: je gaat op maandag, woensdag en vrijdag yoghurt met fruit eten als ontbijt in plaats van een boterham met choco.

Makkelijk te doenDaarnaast komt het erop aan om het voornemen zo makkelijk uitvoerbaar mogelijk te maken. Dat yogavoornemen, bijvoorbeeld? Zorg ervoor dat je yogamat al uitgerold ligt naast je bed en dat je al weet welke oefeningen je die dag wilt doen. Voor je goede ontbijtvoornemen kan het zo eenvoudig zijn als zorgen dat er hapklaar fruit en voldoende yoghurt aanwezig zijn in de koelkast.

Fysieke actieWat ook helpt, is ervoor zorgen dat bij je nieuwe gewoonte een fysieke beweging hoort. Een concrete fysieke actie laat zich immers makkelijker omvormen tot een gewoonte. Je ontbijtvoornemen? Neem steevast je kom uit de kast en een lepel uit de lade en tel je schepjes yoghurt. Gaat het om een mentaal voornemen, zoals ‘minder piekeren’? Koppel er dan iets fysieks aan vast, zoals een piekerschriftje vastnemen en je zorgen neerpennen.

ReminderOok een geluidje of visuele stimulus kan helpen. Laat een alarmpje afgaan op het moment dat je je bewegingsoefeningen wilt doen of stel een prachtige foto van een yoghurtbowl in als achtergrondfoto op je smartphone, bijvoorbeeld. Het is zoals met de hond van Pavlov: eenmaal je het ene automatisch aan het andere gaat koppelen, gaat het vanzelf.

Out with the oldWil je af van een ‘slechte’ gewoonte? Vervang deze dan door een nieuwe, betere gewoonte. Dat geeft meer kans op slagen dan gewoon de slechte gewoonte proberen bannen. Wil je niet meer automatisch naar een blikje frisdrank grijpen ’s avonds in de zetel? Vervang het dan consequent door een kopje thee. Als je die kleine verandering een tijdje volhoudt, ga je de zetel na een tijdje als vanzelf koppelen aan dat lekkere theetje.

Ontdek hier de wereld van Activia »