Aangeboden door Activia

© Shutterstock.com

Tien slimme detoxtips voor een goede start

De eindejaarsperiode was hopelijk gezellig, warm en gevuld met leuke familiemomenten. Voel je je ondanks al dat feestgedruis toch wat minder energiek? Geef jezelf dan een boost met onze beste milde detoxtips, voor een gezonde start van 2020.

#1 Wees niet te strengEen strenge detoxkuur is niet nodig en niet wenselijk. Ons lichaam zorgt er immers prima zelf voor dat overbodige stoffen worden uitgescheiden. Organen zoals onze nieren en lever zijn noeste werkers. De tips die wij hier geven, gaan dus eerder om een aantal slimme en gezonde keuzes dan om radicale ingrepen. Kleine veranderingen kunnen ook al een groot effect hebben.

#2 Eet voldoendeWat trendy detoxkuren ook mogen voorschrijven: vasten, extreem weinig eten of eenzijdig eten doet meer kwaad dan goed. Als je gewoon gezond en evenwichtig eet en veel water drinkt, krijgt je lichaam ook een energieboost. Ontzeg je lichaam dus niet de voedingsstoffen die het nodig heeft.

#3 Eet cleanNa alle overdadige feestmaaltijden doe je er goed aan om het even wat lichter en eenvoudiger te doen. Eet lichte maaltijden die vooral uit veel groenten en fruit bestaan. Drink veel water - goed voor je nieren - en mijd alcohol - goed voor je lever. Laat ook gesuikerde of vette tussendoortjes achterwege, en drink geen suikerhoudende frisdranken.

#4 Eet meer kleinere portiesWil je je lichaam wat rust gunnen, eet dan op geregelde tijdstippen een kleinere portie. Je lichaam moet namelijk heel hard werken om een copieuze maaltijd te verteren. Eet fruit, groenten of wat yoghurt tussendoor, of enkele noten voor een verzadigend gevoel.

#5 Reset je buikAf en toe is het goed om een gut reboot te doen, zodat de microflora in je maag en darmen weer op hun plooi kunnen komen en alles weer draait zoals het hoort. Een vlotte darmwerking zorgt er mee voor dat je lichaam opneemt wat het nodig heeft en afscheidt wat overbodig is. Detox au naturel, zoiets. Voeding met probiotica nuttigen kan de spijsvertering helpen, net als veel vezels eten en voldoende water drinken. Probiotica zijn micro-organismen die een gezondheidseffect hebben wanneer je er voldoende van consumeert.

#6 Ga wandelenTe veel stilgezeten tijdens de kerstvakantie? Het is misschien een cliché, maar het begin van het jaar is het perfecte moment om een nieuwe beweegroutine in te bouwen. Die mag zacht en simpel zijn, zoals een dagelijkse korte wandeling. De buitenlucht en het daglicht doen zoveel deugd!

#7 Verzorg je huidLage wintertemperaturen, de centrale verwarming die voortdurend opstaat, minder gezond eten, … het kan best zijn dat je in januari wat last hebt van een vale teint. Boek een fijne gelaats- en/of lichaamsbehandeling in een wellnesscentrum of ga thuis aan de slag met een milde scrub. Eens alle dode huidcellen verwijderd zijn, gaat je huid vanzelf glanzen. En wie er vanbuiten goed uitziet, voelt dat ook vanbinnen.

#8 Slaap voldoendeEen van de effectiefste manieren om je energieniveau weer helemaal op peil te krijgen, is natuurlijk slaap inhalen. Dat wil niet zeggen dat je plots tien uren per nacht moet slapen, wel dat je consequent voldoende uren slaapt en een regelmatig slaapritme aanhoudt. Elke dag ongeveer op hetzelfde tijdstip naar bed en opstaan, dus.

#9 Stop met rokenVoor de rokers onder ons: laat 2020 echt het jaar zijn waarin je de sigaret definitief vaarwel zegt. Onze longen zijn namelijk rasechte zuiveraars: ze geven het afvalproduct koolstofdioxide af. Werken je longen niet optimaal, door te roken bijvoorbeeld, dan is ook de zuiverende werking verstoord.

#10 Blijf weg van straffe kurenEr zijn geen wetenschappelijke bewijzen dat sap-, soep- of shakekuren die allerlei goeds beloven een effectief gezondheidsvoordeel opleveren. Integendeel, te radicaal is ronduit ongezond. Gebruik dus je gezond verstand en ga voor de meer geleidelijke aanpak.

Ontdek hier de wereld van Activia »