COLUMN
MOBILITEIT

Een vertrekpunt, een eindpunt,
een standpunt.

Deze tram op de Italiëlei staat wel vaker stil / Herman Welter © rr

COLUMN. Twee minuten wachten voor rood

Herman Welter volgt als sinds 1964 het openbaar vervoer in binnen- en buitenland. Tot 2008 als journalist van Gazet van Antwerpen, nu voor het Nederlandse vakblad Magazine Personenvervoer. Hij is een van onze columnisten mobiliteit.

Als je met lijn 1 of 24 over de met veel belastinggeld vernieuwde Italiëlei tramt, sta je meestal bij elke kruispunt stil. Op de Noorderplaats moest onze tram vorige week liefst twee minuten voor rood wachten. In het autogerichte Vlaanderen lukt maar niet wat in de buitenlandse tramsteden al decennia heel normaal is: doorstroming.

Een lezer observeerde de verkeerslichtenregeling als tramgebruiker, fietser en automobilist. Conclusie: zowel auto als tram staan op elkaar te wachten, geen enkele verkeersdeelnemer wordt bevoordeeld. Waarom zijn de lichten niet slim op elkaar afgestemd en werken de detectielussen niet? Waarom krijgt de tram geen voorrang? Het antwoord van de Noorderlijn: “Zolang de tunnels onder het Operaplein niet in gebruik zijn, geldt op de Italiëlei nog een tijdelijke ‘bouwplaatsregeling’. De detectielussen voor wegverkeer en openbaar vervoer worden pas geactiveerd bij de opening van de tunnels in april.” De wegbeheerder (AWV/stad Antwerpen) laat de aannemer (Noorderlijn) beslissen over de verkeersafwikkeling. Onaanvaardbaar en ongezien in steden waar het openbaar vervoer ingezet wordt als oplossing voor de leefbaarheid.

“De Noorderlaan is al lang opgeleverd. Trams en bussen staan nog steeds bij elk verkeerslicht stil. Op de Italiëlei zal dat niet anders zijn. Geef de tram groen als hij het verkeerslicht nadert. Nu is er groen als er geen tram is”, zeggen trambestuurders.

Tijdens de lange hoorzitting over De Lijn in het Vlaams Parlement kwam ook de doorstroming ter sprake. Die resulteert in stiptheid, een hogere gemiddelde snelheid, meer reizigers en inkomsten én een goedkopere exploitatie. Geen enkele Vlaamse minister van Mobiliteit is erin geslaagd om structureel een groene golf voor tram en bus door te drukken. Het is nochtans de meest klantgerichte besparing. Mits politieke moed snel te realiseren.

In Antwerpen werden dertien kruispunten tramvriendelijker gemaakt. Het blijft gerommel in de marge want zekerheid dat een naderende tram groen krijgt, is er niet.

Een groene golf levert uit klimaatoogpunt eveneens voordelen op: minder fijn stof en een lager energieverbruik. Maar wat baten kaars en bril als Vlaanderen niet zien wil.

Verkeer Antwerpen: Actuele verkeersinformatie en reistijden op de Antwerpse Ring en aansluitende snelwegen.