Het knooppunt Antwerpen-West wordt volledig aangelegd. Er komen tijdelijke wegen en bruggen, zodat ook tijdens de werken alle verkeer mogelijk blijft. © Dirk Kerstens

Op- en afrit Linkeroever schuiven deels op: verkeer kan ook tijdens werken gewoon door

De op- en afrit (6) Linkeroever worden deels verlegd. Hierdoor daalt de capaciteit van de op- en afrit tot het einde van de werken aan de Oosterweelverbinding. De werf is deze week gestart.

Patrick Van de Perre

Het knooppunt Antwerpen-West wordt volledig aangelegd. Er komen tijdelijke wegen en bruggen, zodat ook tijdens de werken alle verkeer mogelijk blijft. Om de tijdelijke brug van de E17 richting knoop Sint-Anna/E34 aan te leggen, worden de op- en afrit op Linkeroever deels verlegd.

Een van die tijdelijke bruggen, van de E17 naar de E34, zal gebruikmaken van de spoorwegbrug waar nu oprit 6 Linkeroever over loopt. Om die oprit toch open te kunnen houden, moet de op- en afrit deels verlegd worden. Deze werken duren nog tot en met 15 maart.

© RR

De vernieuwing van het knooppunt Antwerpen-West moet voor een aantal verbeteringen zorgen. De linkse in- en uitvoegstroken worden aan de rechterkant gelegd. Dit vermindert het aantal weefbewegingen in het knooppunt en moet voor een betere verkeersveiligheid zorgen. Vanaf de zomer worden deze linkse in- en uitvoegstroken ook bij de tijdelijke wegen rechts gelegd.

Door de heraanleg kan de op- en afrit Linkeroever verhuizen naar de andere kant van het knooppunt en aansluiten op de toekomstige verbindingsweg. Dat moet leiden tot een betere spreiding van bestemmingsverkeer van en naar de snelweg. Op die manier wordt sluipverkeer door de woonkernen verminderd.

Tot slot zal het knooppunt compacter worden aangelegd. Daardoor komt 18 hectare extra ruimte voor bos vrij. Op en rond de werf is er signalisatie, die ervoor moet zorgen dat automobilisten kunnen wennen aan de nieuwe verkeerssituatie.

www.oosterweelverbinding.be

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen

werfnieuws

factcheck mobiliteit

DE TEST

ERGENS ANDERS, BETER?