COLUMN. Fietsers lappen alle verkeersregels aan hun laars? Ik dacht het niet!

Fenna Bouve (40) woont met haar man en twee kinderen in Borgerhout. Sinds kort verzet ze zich tegen het te snel rijdend verkeer in onze straten in de aangevuurde bewonersactiegroep door haar aangevuurde bewonersactiegroep 30MAX. Voor deze krant is zij een van de vier columnisten mobiliteit.

FENNA BOUVE

Wie af en toe vertoeft in de leuke Facebookgroep ‘Met de fiets in ‘t stad’ zal het wel kennen. Er gaat bijna geen dag voorbij of iemand heeft de nood om een comment te plaatsen in de stijl van “Die fietsers die denken dat ze alles mogen, dat ze dáár eens iets aan doen!” of “Ho maar, als we iets zeggen van Koning Fiets ...”

Echt jongens, ik ben die polariserende beschuldigende alle-fietsers-zijn-gevaarlijke-zotten-discussies beu. Dat toontje. Dat stoken. Waarom toch willen sommige mensen fietsers in kampen verdelen? Ik zal u eens iets zeggen. Wetenschappelijk bewezen en al!

90 procent -dus negen op de tien fietsers- houdt zich wél aan de verkeersregels. Dat heeft internationaal onderzoek uitgewezen. Je hebt 90 procent ‘conformisten’: die houden zich àltijd aan de regels. Je hebt ook 8 procent ‘situationisten’: die overtreden regels in bepaalde situaties, bijvoorbeeld als er geen verkeer is ‘s nachts. En dan heb je 2 procent ‘roekelozen’, die echt alle regels aan hun laars lappen als het even kan. Jaja, in Antwerpen zal het wel erger zijn, zegt u? Ik denk van niet. Dit onderzoek is gevoerd in zeer fietsassertieve steden Kopenhagen en Amsterdam.

Kijk dus eens goed, morgen op uw fietspad. Tel ze eens, per tien fietsers, hoeveel er door het rood rijden of tegen de richting in. En van diegenen die het doen, probeer eens te vatten waarom. Grote kans dat het verkeerslicht echt wel belachelijk lang op rood staat. Of de fietsroute niet afgestemd is op de werkelijke fietsbewegingen (kijk eens naar de situaties aan de kerk van Berchem of in Arbeidersstraat, om maar twee voorbeelden te noemen)? Het verantwoordt de overtreding uiteraard niet, maar meestal is de oorzaak van het massaal negeren van regels echt wel te zoeken in infrastructuur. Ga je dan werkelijk alle fietsers aanvallen en asociaal noemen vanwege die één op tien?

Fietsen is vrijheid, fietsen is leuk, en wie fietst als een gentlevrouw (in mijn geval) wordt meestal op dezelfde manier behandeld. Ik fiets overdreven vriendelijk. Ik stop voor voetgangers, ik zeg dank u en lach naar auto’s die stoppen voor mij. Ik laat 1,5 meter tussen als ik voetgangers voorbijrijd.

Je oogst wat je zaait, en dat geldt ook in het verkeer. En laat ons wel wezen: als er veel auto’s rijden moet je driedubbel opletten, want als je in aanraking komt met een auto heb je grote kans om gewond te raken of erger. Vaak zitten ze te gsm’en of rijden ze te snel. Dat is pas gevaarlijk! Mag dat ook gezegd worden?

Ons samen voortbewegen op de volle wegen en voet- en fietspaden is al moeilijk genoeg. Focus toch liever op die 98 procent die zich wél aan de regels houdt en elke dag fijn fietst, stept, stapt en rijdt. Wees vandaag eens overdreven vriendelijk voor al je medeweggebruikers en je zal zien dat je dat terugkrijgt!

MEER OVER Column Fenna Bouve

DOEN! in Antwerpen

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio