Plots wordt volle benzinetank tot 4 euro duurder, wat is er aan de hand? “Dit lijkt een platte belastingsverhoging”

Foto: PN

Plots wordt volle benzinetank tot 4 euro duurder, wat is er aan de hand? “Dit lijkt een platte belastingsverhoging”

Pittig bericht dinsdagochtend: tanken wordt fors duurder. Benzine 95 (E10) tot 3,8 cent per liter, benzine 98 (E5) zelfs 6 eurocent. Ook voor diesel gaan de prijzen met 2,9 cent per liter de hoogte in. Zo wordt een tankbeurt tot wel 4 euro duurder. “En mogelijk maken we in het tweede kwartaal nog eens een stijging mee”, zegt Johan Mattart van Brafco, de federatie van brandstofhandelaars. Wat is er aan de hand?

De brandstofprijzen maken een flinke sprong voorwaarts, en meteen vraag je je af: is er een probleem in het Midden-Oosten? “Neen, helemaal niet: met de prijzen voor een vat ruwe olie heeft dit niets te maken”, zegt Johan Mattart. “Wel met het aandeel biobrandstof in onze benzine en diesel. Vanaf morgen stijgt het aandeel daarvan tot 9,6 procent, door een Europese richtlijn. Omdat die biobrandstoffen nu nog duurder zijn om te produceren dan gewone benzine en diesel, stijgt dus ook de prijs aan de pomp. Omdat er in bezine 98 vroeger veel minder biobrandstof zat, is de sprong daar het grootst.”

Pintje

Wat zit er allemaal in die biobrandstof? “Voor benzine is dat ethanol, onder meer geproduceerd op basis van koolzaad”, zegt Mattart. “Dat noemen we biobrandstof van de eerste generatie. Later konden we ook brandstof halen uit afval, zoals frituurvet. Die is nog duurder dan de eerste generatie. Omdat Europa straks ook die eerste generatie weer wil afbouwen, zullen we op termijn misschien ook weer meer van die duurdere stoffen moeten invoeren, wat de prijs nog kan opdrijven.”

De meeste biobrandstoffen zijn vormen van alcohol. “Vergelijk het met wat er in een pintje zit”, zegt Mark Pecqueur. “Die alcohol ontstaat door gistprocessen.” Is dat slecht voor onze wagen? “Enkel auto’s van voor de jaren 90 komen in de problemen. Niet in de motor, maar wel omdat er oxidatie kan ontstaan in leidingen. De afdichtingen zijn daar niet op voorzien. Maar dat valt dus enkel voor bij héle oude wagens.”

Frankrijk

Zitten we op een piek, qua prijzen? “Records worden nog niet gebroken”, zegt Mattart. “Maar het is best prijzig, ja. En het zou goed kunnen dat we in het tweede kwartaal nog een prijsverhoging meemaken. Europa legt namelijk op dat dat broeikasgasintensiteit van transportbrandstoffen met 6% moet zaken tegen het eind van 2020. Om dat te bereiken, zal het aandeel biobrandstof nog hoger moeten zijn. En dan gaat de prijs opnieuw omhoog.” Momenteel staat benzine op het hoogste peil in drie maanden, diesel is zelfs nooit zo duur geweest sinds november 2018.

Mark Pecqueur heeft daar vragen bij. “Dit lijkt gewoon op een platte belastingsverhoging. In Frankrijk is het aandeel biobrandstof in benzine en diesel nog hoger, maar is de totale prijs wel lager. Waarom kan dat niet hier? Ook ethisch kun je je trouwens vragen stellen bij die biobrandstoffen. Moeten wij voedsel - zoals koolzaad - gebruiken om mee rond te rijden? Toen de prijzen in 2008 historisch hoog waren, hebben wij massaal oogsten in Afrika opgekocht. Wij konden ons dat permitteren om voor brandstof meer uit te geven dan de bevolking daar voor voeding. Vreemd, toch? Er zijn betere manieren om naar 0 emissie te gaan dan het rijden op voedsel.”

Nu in het nieuws