TreinTramBus niet onder indruk van komst tramlijn 1: “Het aantal bus- en tramritten is afgenomen”

Print

Video: ATV

Antwerpen -

Nu zondag wordt premetrostation Opera plechtig geopend en zullen het noorden en zuiden van Antwerpen verbonden worden via tramlijn 1. Reizigersorganisatie TreinTramBus is blij met die nieuwe verbinding, maar heeft bedenkingen bij het afschaffen en inkorten van andere lijnen. “Zo verliezen mensen hun vertrouwen in het openbaar vervoer”, klinkt het.

Het Antwerpse tram- en busnet krijgt vanaf zondag een make-over. Voor het eerst sinds 1965 zal er over de Leien van het Zuid naar de Noorderplaats weer een tram 1 gaan rijden. “Uiteraard zijn we blij met de komst van de nieuwe tramlijn 1”, zegt Erik Heylen, voorzitter van de regionale werkgroep Antwerpen van reizigersvereniging TreinTramBus. “Ook de tram naar het Havenhuis is een verbetering voor de bewoners van het Eilandje, die hiermee een rechtstreekse verbinding met het Centraal Station krijgen. Maar de afbouw op andere tramlijnen is bijzonder betreurenswaardig.”

TreinTramBus niet onder indruk van komst tramlijn 1: “Het aantal bus- en tramritten is afgenomen”
Erik Heylen van TreinTramBus Foto: PDR

TreinTramBus concludeert dat er “ondanks de goednieuwsshow van voormalig minister van Mobiliteit Ben Weyts” vanaf 8 december in totaal niet meer trams zullen rijden. “Al geruime tijd terug werd lijn 12 ingekort, nu kort men ook tram 8 in. Die zal niet meer van P&R Wommelgem naar het Zuidstation rijden, maar onder de Rooseveltplaats keren. De nog jonge tramlijn 70 tussen de Luchtbal en het Eilandje wordt al opnieuw afgeschaft. Lijn 24 wordt verlegd naar het Havenhuis waardoor Borgerhout intra muros geen verbinding meer heeft met het stadscentrum.”

“Een kat vindt er haar jongen niet meer in terug”, zo is het harde oordeel van Erik Heylen. “Vooraleer de reizigers de kans gekregen hebben te wennen aan de vorige netwijziging, verandert alles alweer opnieuw. Zo verliezen mensen hun vertrouwen in het openbaar vervoer.”

Meer sporen, minder ritten

Volgens TreinTramBus liggen er in Antwerpen in vergelijking met tien jaar geleden ruwweg 20 procent meer sporen. Het aantal gereden en het aantal tramritten in Antwerpen zijn volgens de organisatie echter niet evenredig gegroeid, betoogt TTB. “In dezelfde periode is het aantal buskilometers binnen de Singel echter met ruim 42 procent gedaald. Het aantal busritten is zelfs gehalveerd”, berekende de organisatie.

De dure uitbreiding van de infrastructuur heeft dus niet tot een evenredige uitbreiding van het aanbod geleid, beoordeelt TTB. TreinTramBus eist nu dat lijn 8 minstens tot op de Bolivarplaats blijft rijden met bediening van de belangrijke knooppunten Opera en Nationale Bank en dat lijn 12 terug verlengd wordt tot aan de Melkmarkt.

Frequentie

TreinTramBus is een voorstander van vertramming van bustrajecten en heeft er niet noodzakelijk een probleem mee dat reizigers moeten overstappen. “Maar dan moeten trams overal om de zes in plaats van om de tien minuten rijden”, beklemtoont Erik Heylen. “En De Lijn moet aansluitingen 100 procent betrouwbaar maken.”

DE TEST