COLUMN
MOBILITEIT

Een vertrekpunt, een eindpunt,
een standpunt.

© rr

COLUMN. Net als zitbanken en roltrappen zou een kwalitatieve fietsparking gratis moeten zijn

Stijn Wens (45) is grafisch ontwerper. Samen met zijn vrouw en 3 kinderen woont hij in de Seefhoek. Via de blog Antwerpenize.be zet hij zich in voor een epische fietsstad. Voor Gazet van Antwerpen is hij een van onze columnisten mobiliteit.

STIJN WENS

Net als voor je wagen moet je binnenkort betalen om je fiets veilig te stallen in Antwerpen. In de nabije toekomst ben je zeker dat je fiets er nog staat wanneer je terug binnenkomt in de grote fietsstallingen onder het Astridplein en het Operaplein. Het ‘de gebruiker betaalt’-principe wordt hier toegepast. De opportuniteit om wat geld te verdienen zorgt er bij de diensten van Stad Antwerpen en NMBS nu toch voor dat het idee van een bewaakte en veilige fietsparking haalbaar wordt.

LEES OOK. (+) Fietsparking onder Astridplein wordt betalend: stad Antwerpen en NMBS onderhandelen over tarieven

Veilige en state of the art-fietsstallingen aanbieden is een zeer slim idee. Naast de fietser zelf zijn vooral de winkelstad Antwerpen en ook de NMBS daarbij de grootste winnaars. Fietsen en treinen zijn een ideale tandem in een robuuste mobiele stad. Voor de eerste en een laatste verplaatsing is de fiets het ideale transportmiddel in een keten van verplaatsingen tussen je vertrekpunt en bestemming. De trein speelt daarin een centrale rol.

In steden waar veel gefietst wordt hebben stations grote en kwalitatieve fietsstallingen. In Nederland bijvoorbeeld komt een op twee van alle treinreizigers met de fiets naar het station. Dat onze Belgische spoorwegen nu eindelijk inzien dat kwalitatieve fietsinfrastructuur bijdraagt aan meer treinreizigers is natuurlijk erg positief. Maar net zoals zitbanken, verlichting, verwarming, vuilnisbakken en roltrappen, zou ook een kwalitatieve fietsberging gratis moeten zijn voor alle treinreizigers. Waarom dan? Omdat onze Belgische Spoorwegen daardoor zeer veel reizigers kunnen bij krijgen. Het is een logische investering van middelen.

Ook de lokale Antwerpse economie profiteert van kwalitatieve fietsinfrastructuur. Na wandelen en openbaar vervoer is fietsen immers de meeste efficiënte manier om grote groepen potentiële klanten tot aan de voordeur van de Antwerpse winkels te krijgen. Een stad vol fietsers zorgt naast een betere mobiliteit ook voor gezondere inwoners en kwalitatieve woonbuurten.

Kortom, een afgesloten en kwalitatieve fietsberging is een must, ze betalend maken vind ik kortzichtig en niet zo slim. De toegang tot de fietsparking zou kunnen gebeuren met het treinabonnement of waarom niet gewoon met de A-kaart. Hoe meer de Antwerpse fietser zijn fiets in de berging parkeert hoe meer punten hij verdient voor een gratis zwembeurt of stadsfestival.

MEER OVER Column Stijn Wens

Verkeer Antwerpen: actuele verkeersinformatie, werfinfo en meer nieuws over mobiliteit