Aangeboden door Test Aankoop

© Schutterstock.com

Jongvolwassenen doen de meeste miskopen

Jongvolwassenen bereiden hun aankopen niet of slecht voor. Ze doen dan ook vaker een miskoop dan andere leeftijdsgroepen. Daarnaast controleren ze zelden hun kassaticket of facturen. En hierdoor verliezen jongvolwassenen onnodig veel geld.

Veel Vlamingen bereiden zich slecht of helemaal niet voor wanneer ze een grote aankoop doen. Jongeren zijn daar het slechtst in, zo blijkt uit een enquête in opdracht van Test Aankoop. "We zien dat vooral jongvolwassenen (18 tot 34 jaar) hun aankoop minder vaak voorbereiden", zegt Simon November van Test Aankoop.Slechts 17% van jongvolwassenen vergelijkt altijd prijzen voor een aankoop, tegenover 26 % in de leeftijdsgroep 35 tot 49 jaar. Meer dan de helft (56%) van de jongvolwassenen geeft toe dat ze zich niet grondig voorbereiden. Ze zijn ook minder kritisch dan oudere consumenten. "Wanneer ze zich wel voorbereiden, laten jongvolwassenen zich makkelijker beïnvloeden door internetbronnen zoals influencers, online reviews of reclame," vertelt Simon November.Jongvolwassenen doen ook dubbel zo vaak impulsaankopen als andere leeftijdsgroepen. "Ik heb nu iets nodig, ik ga eens rondkijken," lijkt wel hun motto.

Meer miskopenHet verbaast dan ook niet dat jongvolwassenen vaker dan gemiddeld een miskoop doen. 53% van de Vlamingen heeft dat als eens gedaan; bij de groep 18- tot 34-jarigen loopt dat cijfer op tot 64%. Bij een miskoop zijn jongvolwassenen bovendien minder snel geneigd een oplossing te zoeken. De helft voelt zich ongemakkelijk om iemand aan te spreken na een miskoop. Jongvolwassenen krijgen daarom ook het minst vaak een oplossing voor een miskoop voorgesteld. Een stoel waar ze ontevreden over zijn, krijgt dan maar een tweede leven als duur plantenrekje.

"We raden jongeren aan om duurdere aankopen niet in een opwelling te doen, en om hun aankopen goed voor te bereiden op basis van objectieve informatie. De informatie die je vindt bij influencers of bloggers is dat niet: zeer vaak zijn het de fabrikanten die betalen voor deze posts," zegt Simon November.

Nonchalant met geldzakenOok op andere vlakken blijken jongvolwassenen nonchalant met geldzaken om te gaan. Slechts 19% kijkt altijd hun kassaticket na, iets wat gemiddeld 36% van alle Vlamingen doet. Slechts 16% van de jongvolwassenen kijkt facturen van telecomoperatoren na vooraleer die te betalen.Jongvolwassenen zijn ook slordig in het bijhouden van garantiebewijzen: slechts 33% doet dit altijd, tegenover gemiddeld 53% van alle Vlamingen. Ten slotte zijn ze ook het minst goed op de hoogte van hun rechten als consument: slechts 10% van de jongvolwassenen is ervan overtuigd die zeer goed te kennen.

Jongvolwassen of niet, een aankoop bereid je maar beter goed voor.Kijk hier hoe je samen slimmer kan worden. »