COLUMN. De Lijn zet Borgerhout nog meer in de kou

Tram 24 rijdt niet meer tot aan de Melkmarkt Foto: Dirk Kerstens

COLUMN. De Lijn zet Borgerhout nog meer in de kou

Print
Antwerpen / Borgerhout -

Herman Welter volgt als sinds 1964 het openbaar vervoer in binnen- en buitenland. Tot 2008 als journalist van Gazet van Antwerpen, nu voor het Nederlands-Belgische vakblad Magazine Personenvervoer. Hij is een van onze columnisten mobiliteit.

Een streefdatum voor de opening van het tramstation Drink in Borgerhout is er nog niet. Het getuigde niet van visie om de ‘reuzenpijp’ zonder dit station in gebruik te nemen. Met de voltooiing van de Noorderlijn moet Borgerhout nieuwe opdoffers verwerken. Lijn 8 wordt beperkt tot het Astridplein en lijn 24 rijdt niet meer naar de Melkmarkt maar naar… het Havenhuis. Bovendien daalt de frequentie van 10 naar 12 minuten.

Wijze mensen bij De Lijn stellen zich vragen. Zijn er voldoende reizigers voor een tramverbinding met het Havenhuis? Ze vrezen dat op weekdagen voor 7.30 u en na 18 u én in de weekeinden vooral lucht zal worden vervoerd. Wie van Borgerhout naar hartje stad wil, moet op het Astridplein overstappen op de ondergrondse lijnen 3 of 5. Bovengronds is er lijn 11 die slechts om het kwartier rijdt. Een stadslijn onwaardige frequentie. Aan het station Berchem staat steeds een tram een kwartier te niksen. Een voorbeeld van inefficiëntie. Een ‘andere’ vervoerder doet beter.

Tijdens het Noorderlijnfeestje op 7 en 8 december zullen alleen hoera’s klinken. De heropening van station Opera en de terugkeer van tramlijn 1 zijn positief maar een aansprekend aanbod blijft uit. Géén geld. Praat dan ook niet meer over een grotere rol van tram en bus tijdens en na de bouw van Oosterweel.

De publiek-private samenwerking (pps) Noorderlijn zou 200 miljoen kosten. Uitvoerder TramContractors eist 150 miljoen (!) extra van de opdrachtgevers de stad Antwerpen, De Lijn en AWV. Aantoonbaar is dat een pps voor de overheid (belastingbetaler) altijd duurder is. Ieder jaar betaalt de overheid een gebruiksvergoeding. Voor een frequentieverhoging bv. moet extra worden betaald.

Dat de alleen op geld beluste privépartner geen oog heeft voor de reizigers werd op de Frankrijklei met verve aangetoond. De halte Park richting station Opera is al een jaar gereed maar wordt pas op 7 december geopend. Dat de reizigers moesten in- en uitstappen op een onveilige en vuile voorlopige halte kon de opdrachtgevers evenmin iets schelen.

DE TEST