Facebook stelt plan voor om politieke desinformatie aan te pakken

Foto: AFP

Facebook stelt plan voor om politieke desinformatie aan te pakken

Print

Facebook heeft donderdag zijn plan voorgesteld om “de democratische processen te beschermen” tegen desinformatie en buitenlandse inmenging bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020. De sociaalnetwerksite wil het fiasco van de presidentsverkiezingen van 2016 vermijden.

Die verkiezingen werden negatief gekenmerkt door het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij de Britse onderneming gegevens van miljoenen Facebookgebruikers verzamelde om hen politiek te manipuleren. Bovendien postten accounts uit Rusland, waarachter het Russische Internet Research Agency zat, valse informatie en zetten ze groepen tegen elkaar op.

Facebook maakte enkele weken geleden bekend dat Russische accounts – op Facebook en Instagram – opnieuw voorbereidend werk aan het treffen waren voor pogingen om de volgende verkiezingen te beïnvloeden. De geïdentificeerde “trol”-accounts die zich voordeden als aanhangers van politici of activistische groepen werden afgesloten. Ook enkele Iraanse account werden afgesloten.

Daarom zal Facebook onder meer de accounts van kandidaten en politici beter beschermen en de transparantie vergroten door duidelijk aan te geven wie achter politieke pagina’s of accounts van staatsmedia zit. Artikels of video’s die door onafhankelijke journalisten als “vals nieuws” worden geclassificeerd, zullen ook beter worden gemeld.

Politici mogen wel liegen in advertenties

De Amerikaanse non-profitorganisatie Avaaz publiceerde woensdag nog een rapport waaruit blijkt dat de politieke desinformatie op Facebook de laatste drie maanden is toegenomen. Sinds de zaak rond Cambridge Analytica in 2018 aan het licht kwam, heeft Facebook extra maatregelen getroffen om onder meer valse accounts en desinformatie aan te pakken. Toch slaagt de sociaalnetwerksite er volgens het rapport van Avaaz niet in om de virale verspreiding van valse berichtgeving op het platform te verminderen.

Facebook kwam onlangs nog onder vuur te liggen voor zijn beslissing om betaalde politieke advertenties niet te factchecken. Topman Mark Zuckerberg verdedigde dat door te stellen dat “in een democratie mensen voor zichzelf moeten kunnen zien wat politici zeggen”.

.

Nu in het nieuws