© Ikea

Ikea-collectie Virgil Abloh razendsnel uitverkocht, maar 'tweedehands' aangeboden voor dubbel van de prijs

Donderdag 7 november lag de langverwachte collectie van de Amerikaanse ontwerper Virgil Abloh voor meubelgigant Ikea in de rekken. Een paar uur later is die in elk filiaal van de Zweedse meubelgigant bijna volledig uitverkocht. Sommige items verschijnen al voor het dubbele van de prijs op tweedehandssites.

vwh

Wie nog items wil scoren van de zogenoemde Markerad-lijn van modeontwerper Virgil Abloh, die met Off-White zijn eigen luxelabel heeft en zich artistiek directeur mag noemen van Louis Vuitton Men, zal snel moeten zijn. De meeste stuks zijn in elke Ikea-vestiging uit voorraad. Het gaat om de iconische, meest opvallende stuks zoals de tapijten in de vorm van een rekening en een grasmat, de shoppers, klokken en lamp met print van de Mona Lisa.

De grotere stuks uit de lijn zijn hier en daar wél nog beschikbaar. Een stoel, ligbed of tafel van Abloh in je interieur integreren, kan nog. Om te weten of het item naar keuze nog voorradig is in de winkel in je buurt, kun je online de voorraad checken - al loopt die even achter op de realiteit.

Bieden op tweedehandssites

Intussen kunnen fans de felbegeerde stuks wel scoren op tweedehandssites. Daar worden bepaalde woonaccessoires al massaal aangeboden, vaak aan het dubbele van de prijs. Het tapijt in de vorm van de kassabon kostte origineel 59,99 euro. Nu kun je erop bieden vanaf zo’n 110 euro. Voor de wandlamp met de Mona Lisa , oorspronkelijk 79,99 euro, wordt tot 225 euro gevraagd.

Abloh ontwierp in totaal vijftien, louter essentiële, items voor in het huis van jongvolwassenen. Het idee erachter is om hen een statement te laten maken in hun eerste stulpje. “Ik wil met de stuks in de collectie humor en ironie in huis brengen”, zei de designer eerder in een persbericht. Het voorbije jaar werden regelmatig teasers uit de lijn op de wereld losgelaten, die op veel belangstelling konden rekenen.

Stormloop in Ikea op tijdelijke collectie van ontwerper: “Ik ben op mijn tapijt gaan liggen en heb ‘rot op’ geroepen”

© Jan Van der Perre

Het magazijn van de Ikea in Wilrijk stond donderdagochtend even op stelten. Een tijdelijke en gelimiteerde meubelcollectie van de minimalistische ontwerper Virgil Abloh veroorzaakte een stormloop met wat duw- en trekwerk. Veel kenners kwamen hamsteren om er munt uit te slaan. “Denk je dat ik die tien klokken allemaal aan mijn muur ga hangen?”

Sprinten. Dat doen de eerste fans als de deur van de Ikea open gaat om klokslag 10u. Een medewerker wordt opzij geduwd en laat begaan, veel valt er niet tegen te doen. Een tweehonderdtal mensen stond sinds ’s ochtends aan te schuiven. Geen enorme menigte dus, maar die bestaat uit designkenners die erg belust zijn op wat binnen ligt.

Eens daar begint het drummen, duwen en trekken om stukken. Er worden zelfs items van tussen andermans benen weggesleept. “Ik ben ongeveer op mijn tapijt gaan liggen en heb ‘rot op’ geschreeuwd”, vertelt shopper Maxime Verheyen (20) achteraf. “Anders was ik het kwijt geweest.”

© Jan Van der Perre

Louis Vuitton

Verantwoordelijke voor deze stormloop is de Amerikaanse modeontwerper Virgil Abloh (39). Hij richtte het modemerk Off-White op en is sinds maart vorig jaar ook artistiek directeur van de herencollectie van Louis Vuitton. Abloh plande samen met Ikea sinds 2017 deze wereldwijde, tijdelijke collectie met minimalistische ontwerpen genaamd ‘Markerad’. Daarin zitten tapijten (129 of 59,99 euro), een spiegel (149), een dekbedovertrek (24,99), een wandklok (24,99), een afbeelding van de Mona Lisa met achtergrondverlichting (79,99), zelfs een gereedschapsset (9,99) en nog negen andere items. Die dienen voor “het eerste interieur voor jongvolwassenen”, klinkt het bij Ikea. In alle filialen van België wordt de collectie op hetzelfde moment gelanceerd.

(Lees verder onder de video)

Het populairste item, alvast zeker in de Wilrijkse Ikea, is duidelijk het groene tapijt met het opschrift ‘"wet grass"’. U leest hier duidelijk twee sets aanhalingstekens, want die dubbele aanhalingstekens staan ook echt op het opschrift, het handelsmerk van de Markeradcollectie. In minder dan een kwartier zijn alle exemplaren weg.

Antwerpenaar Niko Majewski (20), die zelf normaal designerschoenen verkoopt, heeft uit het gewoel zijn exemplaar kunnen bemachtigen. “Misschien zou het beter zijn dat iedereen één stuk mag kopen”, vindt hij. “Ik ga mijn tapijt zelf thuis leggen. Maar veel anderen verkopen de items door, vaak aan het dubbele van de prijs.”

© Jan Van der Perre

Dik uur rijden

Ongelijk heeft Niko niet. “Of ik dit ga doorverkopen? Denk je dat ik tien klokken aan mijn muur ga ophangen?”, zegt Nederlander Ruben De Kok (22). Zijn winkelkar is volgestouwd met zo veel mogelijk van de interessantste items, net als die van zijn vriend Mike Adams (23). De twee komen uit Tilburg. “Maar een dik uur rijden, dat valt mee”, zegt Mike. Ze overleggen hoeveel winst ze uit elk item kunnen halen door het online te verkopen. “50 euro op zo’n Mona Lisa, 30 op zo’n klok,…”, zeggen ze terwijl ze ervandoor gaan om nog enkele Belgische Ikeawinkels af te schuimen.

Elders zijn Eric Apenteng (21) en Sepehr Rahimzadeh (16) aan de praat. “Wij gaan het verkopen in onze pop-upwinkel De Makers Gallery in het centrum van Antwerpen”, vertelt Eric. “Het is een hype. Iedereen praat erover, jullie schrijven erover, enzoverder. Onze pop-up is een designwinkel en dit mag gewoon niet uit ons aanbod ontbreken.” Een collega van Eric vraagt aan hem hoeveel ze kunnen krijgen voor de schijnbaar simpele draagtassen van 10 en 12 euro met opschrift ‘”sculpture”’. “40 of 50 euro”, is het antwoord.

(Lees verder onder de foto)

© Jan Van der Perre

Ikea was voorbereid op een stormloop. “We hebben de uitgang gebruikt als ingang omdat die dichter bij de collectie stond. En we hebben extra veiligheidspersoneel ingezet. Grote incidenten bleven uit en we zijn tevreden over hoe het verlopen is”, zegt Saskia De Loore, marketingverantwoordelijke van Ikea Wilrijk. Ze benadrukt nog eens dat de collectie er een is voor jongeren die voor het eerst hun eigen huis inrichten. “We betreuren dat mensen het aan een hogere prijs doorverkopen, want onze bedoeling is net het betaalbaar te houden voor iedereen. De hoeveelheden van de stukken zijn niet anders dan andere tijdelijke collecties en zoals steeds mag elke persoon kopen wat die wil. De kans bestaat helaas altijd dat mensen het doorverkopen.”

© Jan Van der Perre

© Andreas Rotty

NIET TE MISSEN