Eén op vijf Vlamingen nam ooit slaappillen

Themabeeld Foto: Shutterstock

Fit & Gezond

Eén op vijf Vlamingen nam ooit slaappillen

Print

Een op de vijf Vlamingen en zelfs een op de vier vrouwen neemt of nam al slaappillen op doktersvoorschrift. Dat blijkt uit een onderzoek dat iVox vorige maand uitvoerde in opdracht van Partena Ziekenfonds. Het ziekenfonds waarschuwt echter voor de gevolgen, zoals verslaving.

Slaappillen zijn volgens het ziekenfonds niet zo onschuldig als ze lijken, de meeste kalmerings- en slaapmiddelen behoren tot de categorie van de benzodiazepinen. Die middelen zouden werken op het niveau van de hersenen en efficiënt zijn tegen angst- en slaapstoornissen. Maar, stelt Partena, ze veranderen niets aan de dieperliggende oorzaken van slapeloosheid, en ze hebben heel wat ongewenste effecten zoals onder meer vermoeidheid, verminderde waakzaamheid en geheugen- en concentratiestoornissen.

LEES OOK. Stoppen met slaappillen: hoe doe je dat? “Abrupt stoppen is niet zonder risico” (+)

Uit onderzoek bleek dat slapelozen bovendien zowel met als zonder slaappil nog steeds slechter slapen dan de goede slapers. “Met een slaappil heb je dus alleen de indruk dat je beter slaapt, maar in werkelijkheid krijg je er zeker niet meer herstellende slaap voor in de plaats”, legt Inge Declercq uit, neurologe en slaapexpert.

Partena raadt aan om je “slaaphygiëne” onder de loep te nemen en acties te ondernemen zoals geen blauw licht voor het slapengaan, meer bewegen en niet zwaar te eten laat op de avond. Volgens het ziekenfonds is ook slaaptherapie behulpzaam. Uit een bevraging blijkt echter dat slechts 1 procent van de Vlamingen ooit slaaptherapie volgde.

Het ziekenfonds lanceert daarom een campagne “#mijnslaap” om mensen bewust te maken van duurzame alternatieven voor slaappillen. “Met kleine ingrepen kun je al ver raken. Als dat niet helpt kun je ook cognitieve slaaptherapie volgen, dat volgens wetenschappelijk onderzoek de best werkende methode is”, zegt Lynn Pellens, expert gezondheid van Partena Ziekenfonds.

NIET TE MISSEN