Tom Barman leeft zich uit op derde album van TaxiWars: “Deze groep heeft een positieve invloed op dEUS”

Tom Barman (links) en Robin Verheyen (rechts) in TaxiWars. “Binnen onze beperkingen verkennen we alle hoeken van de kamer.” Foto: Anton Coene

Tom Barman leeft zich uit op derde album van TaxiWars: “Deze groep heeft een positieve invloed op dEUS”

Tom Barman zit niet stil. Terwijl de laatste dEUS-concerten voor 20 jaar The Ideal Crash lonken, lanceert hij volgende week met zijn jazzgroep TaxiWars Artificial Horizon. Een voorsmaakje van dat derde album krijgen liefhebbers op het gratis festival Villa Pace in Sint-Niklaas.

“En nu naar de dEUS-studio!” lacht Tom Barman na onze babbel, terwijl hij het slot van zijn fiets losmaakt. Aan het einde van wat hij als “een rustige zomer” bestempelt, oogt de zanger ontspannen. “Ik heb vooral huis-, tuin- en keukendingen gedaan, wat gewerkt aan mijn huis in Portugal. Dat mocht wel, na de intense Ideal Crash-tour met dEUS.”

Die tournee krijgt in september nog een uitloper. Daarna volgt een twintigtal Europese clubconcerten met TaxiWars, de jazzgroep die Barman in 2014 met saxofonist Robin Verheyen oprichtte. Het derde album Artificial Horizon maakt duidelijk dat deze groep meer dan een kortstondig uitstapje is.

“Dat wist ik al de hele tijd”, zegt Barman. “TaxiWars voelde meteen als een schot in de roos. Het klikt tussen Robin en mij. We werken allebei graag snel en doen niet flauw als een van ons iets afwijst. We merken ook dat er groeimarge is. Voor deze derde plaat verbreden we ons instrumentarium en klinken we toegankelijker. Mijn vriendin is niet echt fan van de eerste twee platen, maar nu is ze wel mee. Binnen de vier muren van mijn huis is de missie dus al geslaagd.”

Barman lacht. Dit promopraatje voert hij alleen, aangezien Verheyen in New York woont en nog niet in het land is. Niet alleen daardoor vereist TaxiWars een strakke planning. “Drummer Antoine Pierre en bassist Nic Thys hebben nog een half dozijn andere projecten. Soms zien we elkaar maanden niet, soms werken we een tijdje heel intens samen. Dat geeft TaxiWars voor mij een soort vakantiegevoel, waardoor ik deze groep een warm hart toedraag. De dEUS-leden kruisen mekaar vaker. In die groep heerst een andere dynamiek. Bij TaxiWars moet het gebeuren op de momenten dat we met vier samen zijn.”

Vrijheid

Tom Barman staat bekend als een controlefreak die bij dEUS de touwtjes strak in handen houdt. In TaxiWars moet hij die delen met Robin Verheyen. “Hij schrijft de composities, maar laat mij nog wel veel vrijheid. Dat werkt. We hebben allebei een brede smaak en vertrouwen elkaar. TaxiWars kan flexibeler schakelen dan dEUS. Ik voel dat TaxiWars een positieve invloed op die groep heeft. Dat snel doorwerken en experimenteren probeer ik ook in dEUS te implementeren.”

Bij de lancering van TaxiWars had Barman duidelijke regels vooropgesteld. “Scherp, to the point, punky en trashy”, zo moest de groep klinken. “Lange solo’s zijn een no-go”, luidde het nog. “Jazzmuzikanten hebben veel te vertellen op hun instrument, soms te veel”, verduidelijkt hij. “In TaxiWars luister je naar mensen, niet naar acrobaten. Maar ik wil niet worden vastgepind op dat mission statement. In het begin had ik een duidelijk beeld van waar TaxiWars naartoe moest. Misschien gaan we hierna wel een andere richting uit.”

Voorbodes bij de vleet op Artificial Horizon, zoals het met een hiphop-vibe doorspekte Sharp Practice, dat als eerste single is uitgebracht. “Daarmee slaan we een nieuwe richting in. Ik sluit niet uit dat we ooit met een big band werken. Voorlopig is het leuk om binnen onze beperkingen alle hoeken van de kamer te verkennen. Robin speelt voortaan ook piano. Zelf heb ik in TaxiWars veel meer vrijheid, omdat ik niet aan de gitaar ben gebonden en niet altijd met de melodieën en de refreinen moet afkomen.”

Met deze groep verzeilt Barman op andere podia, zoals die van Jazz Middelheim en North Sea Jazz. “Terwijl muziek op jongerenfestivals meer en meer op de derde of vierde plaats komt, zijn mensen bij jazzconcerten nog geconcentreerd. Je voelt hun liefde voor deze muziek wanneer ze applaudisseren. Leuk dat TaxiWars van beide walletjes kan eten. Met deze groep hebben we ook op Pukkelpop gestaan. Onuitgesproken is dat van bij het begin onze wens geweest. Dit project jaagt puristen vanaf dag één de gordijnen in, wat ik positief vind”, lacht Barman. “Voor de andere groepsleden is dit een welgekomen afwisseling voor hun vaak serieuze projecten. In TaxiWars zit toch wat meer rock-‘n-roll.”

Nu hij Magnus – zijn dance-project met CJ Bolland – te slapen heeft gelegd, lijkt Barman zijn prioriteiten te herschikken. Zijn komende film draagt als werktitel Drop Shot, niet toevallig ook het openingsnummer van Artificial Horizon. De soundtrack gaat wellicht zowel oude als nieuwe muziek van dEUS, TaxiWars én Magnus bevatten. “Sowieso gaat alles door elkaar lopen. Aan de film ben ik nog aan het schrijven, waarna nog geld moet worden gezocht. Dat wordt dus weer een werk van lange adem.”

Eerst zijn er nog de slotconcerten van dEUS’ Ideal Crash-jubileumtournee. “Nog tien shows, waaronder vier in Trix”, weet Barman. “Sinds twee weken werken we ook aan nieuw materiaal. Veel ideeën vergaren en opnemen, niet te lang in iets blijven hangen. Een beetje de TaxiWars-aanpak, dus. Een deadline? Nee, dat werkt niet voor dEUS. Ons traject is wat het is. Het moet vooral goed zijn. We brengen volgend jaar ook een documentaire over de Ideal Crash Tour uit. Ja, wat time management is nu wel aan de orde. Voor het eerst in mijn leven heb ik zelfs een agenda. Niet dat ik er vaak in kijk. Ik train nog graag mijn geheugen.”

TaxiWars za 07/09 Villa Pace Sint-Niklaas www.taxiwars.be

dEUS do 19/09 – zo 22/09 Trix Borgerhout www.trixonline.be