© © Alexander Meeus

DISCUSSIE. Extreemrechts gedachtegoed opsporen in de klaslokalen, goed idee?

Karin Heremans, die binnen het gemeenschapsonderwijs werkt rond radicalisering, pleit ervoor experts aan te stellen die in onze klaslokalen extreem gedachtegoed opsporen. Leerlingen die een hakenkruis op een examen schrijven of een Hitlergroet brengen, wat doen we daarmee?

ph

Sinds de Pano-uitzending over Schild en Vrienden zeggen leerkrachten steeds vaker leerlingen te zien die problematisch extreemrechts gedachtegoed aanhangen. Een nieuw netwerk van samenlevingsexperts zou leerkrachten kunnen ondersteunen om een alternatief verhaal te brengen voor die jongeren, vindt Heremans.

De Antwerpse Karin Heremans, ook bekend als directeur in het Antwerps Koninklijk Atheneum, deed soortgelijk werk om radicale islam op te sporen in de klassen en organiseerde vormingen voor leerkrachten. Wat vind jij van deze aanpak in de klas? Is dit een methode die nodig is om gevaarlijk gedachtegoed uit de klassen te halen? Moet dat anders? Of vind je de aandacht overdreven?

Discussieer mee via onderstaand formulier. Een aantal reacties wordt gebundeld in Gazet van Antwerpen van zaterdag.

MEER OVER weer naar school