De modewereld is blij: “Het oude Céline is eindelijk terug”

Links: Bottega Veneta. Rechts: het Céline van Philo Foto: Catwalkpictures

Mode

De modewereld is blij: “Het oude Céline is eindelijk terug”

Print

Fans van het Franse modehuis Céline, nemen hun designerportemonnee tegenwoordig mee om te gaan shoppen bij het Italiaanse Bottega Veneta. Daar doet de nieuwe hoofdontwerper Daniel Lee de minimalistische, vrouwelijke stijl van het oude Céline heropleven.

Even terugblikken: in 2017 nam Phoebe Philo na tien jaar afscheid als creatief directeur bij Céline. Philo, die bekend stond om haar eenvoudige maar elegante ontwerpen (en op haar eentje de Stan Smith-sneakerhype lanceerde), had het modehuis destijds van de ondergang gered en een nieuw imago gegeven. Haar visie op mode heeft haar veel trouwe fans opgeleverd.

Die fans waren niet blij met Philo’s opvolger, Hedi Slimane, overgekomen van bij Yves Saint Laurent. Hij staat vooral bekend om zijn rock-’n-rollstijl en werkt graag met sexy silhouetten - denk ultrakorte rokjes, minuscule topjes en leren bikerjasjes. Hij trok diezelfde kaart voor zijn eerste lijn voor Céline en ontketende daarmee een relletje in de modewereld. Bovendien laat hij voortaan het accentop de merknaam weg, wat ook niet hielp.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by BOTTEGA VENETA by Daniel Lee (@newbottega) on

 

LEES OOK. Hedi Slimane stelt modewereld zwaar teleur met zijn debuut voor Celine

De Céline-liefhebbers negeerden zijn ontwerpen en kochten liever de oude van Philo. Zij hoeven nu niet meer te zoeken naar die oude stukken, maar kunnen terecht bij Bottega Veneta. Het modehuis staat sinds vorig jaar onder de creatieve leiding van de Britse Daniel Lee. Zijn minimalistische en volwassen ontwerpen doen velen denken aan het Céline-tijdperk avant Slimane. Zijn collecties worden nu zelfs al geprezen op een speciaal Instagramaccont ‘New Bottega’, dat al meer dan 18.000 volgers heeft.

LEES OOK. Relletje in modeland: fans keren nieuwe ontwerper bij Céline de rug toe

Of Lee spiekte bij Philo is onduidelijk, maar in het verleden deed hij wel ervaring op de Céline-werkvloer op. Hij leverde ook zijn creatieve bijdrage bij Maison Margiela, Balenciaga en Donna Karan. Volgens modesite Women’s Wear Daily (WWD) is Bottega Veneta goed op weg om een van de populairste merken ter wereld te worden.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by BOTTEGA VENETA by Daniel Lee (@newbottega) on

 

“In slechts één jaar tijd heeft Lee een Italiaanse klassieker heruitgevonden. Het is een merk geworden wa ar iedere inkoper het over heeft. Volgens de wereldwijde modezoekmachine Lyst zijn de zoekopdrachten naar Bottega Veneta kwartaal na kwartaal met gemiddeld 71 procent gestegen. Vooral de handtassen en platte schoenen zijn erg gegeerd en zijn momenteel moeilijk te verkrijgen”, staat er te lezen. Intussen is het onduidelijk wat de plannen zijn van Phoebe Philo. Hier en daar wordt gefluisterd dat ze werkt aan een comeback met haar eigen modehuis.

NIET TE MISSEN