COLUMN
MOBILITEIT

Een vertrekpunt, een eindpunt,
een standpunt.

COLUMN. Reizigers zijn bijzaak

Print
Antwerpen -

Herman Welter volgt als sinds 1964 het openbaar vervoer in binnen- en buitenland. Tot 2008 als journalist van Gazet van Antwerpen, nu voor het Nederlands-Belgische vakblad Magazine Personenvervoer. Hij is een van onze vier columnisten mobiliteit.

De kant-en-klare halte Stadspark op de Frankrijklei richting Opera ligt al een jaar te niksen. Tram- en busgebruikers begrijpen dat niet. In een normale stad wordt nieuwe halte-infrastructuur zo snel als mogelijk in gebruik genomen. Omdat reizigers belangrijk zijn. In Antwerpen zijn ze al decennia bijzaak.

LEES OOK. Al lang afgewerkt, maar toch gaat tramhalte Stadspark pas in najaar in gebruik

Deze krant kaartte op 31 januari dit schandaal aan. De woordvoerster van de Noorderlijn verraste toen met een warrige uitleg. “Contractueel is de opnieuw aangelegde Frankrijklei nog niet opgeleverd. De noodhalte is nu bedoeld voor de reizigers van bus en tram. Als we nog een tweede, aparte halte voor de tramreizigers zouden inrichten, wordt het helemaal onduidelijk. De nieuwe tramhalte wordt ten vroegste einde maart 2019 in gebruik genomen, wanneer ook de keerlus op de Frankrijklei gereed is. Dit is inderdaad jammer voor de reizigers, maar alle onderdelen van het project-Noorderlijn zijn financieel-technisch in percelen ingedeeld, en daar moeten we ons aan houden.”

COLUMN. Reizigers zijn bijzaak
De tijdelijke tramhalte aan de Frankrijklei. Foto: AnRo


Vijfsterrenprutswerk

Kafka! Oké, de Frankrijklei is nog niet opgeleverd. Maar wat bedoelt de woordvoerster met een tweede, aparte halte? Einde maart is verleden tijd. De maand juni is al enkele dagen oud. “Het wordt september”, verneem ik uit betrouwbare bron.

De noodhalte – vijfsterrenprutswerk - toont met verve aan dat reizigers op het openbaar vervoer als marginalen worden behandeld. In Bamako, de hoofdstad van Mali, doen ze het wellicht beter. De halte is een smalle en niet bepaald veilige wachtstrook. Zonder beschutting tegen de regen. Unheimisch als het donker is.

Schepen Koen Kennis en andere politici die de mond vol hebben over het openbaar vervoer moeten eens gaan kijken. Al biedt dit vermoedelijk geen uitzicht op verandering.

Elk nadeel heeft zijn voordeel. In- en uitstappende reizigers kunnen ervaren dat de tram soms tot twee minuten voor rood moet wachten. ‘Auto’s eerst’, blijft de regel in de metropool. Een bevlogen en wijs stadsambtenaar over doorstroming in Antwerpen: “Gisteren lukte het niet, vandaag niet, morgen ook niet… Misschien overmorgen…”

Verkeer Antwerpen: Actuele verkeersinformatie en reistijden op de Antwerpse Ring en aansluitende snelwegen.