Studie van Universiteit Antwerpen wijst uit: geen dominante verkiezingsthema’s

Foto: IMAGEGLOBE

Studie van Universiteit Antwerpen wijst uit: geen dominante verkiezingsthema’s

Print
Antwerpen -

Er is geen thema dat deze verkiezingscampagne overheerst. Dat blijkt uit onderzoek van online artikels en tweets door de onderzoeksgroep CLiPS (Centrum voor Computerlinguïstiek en Psycholinguïstiek) van de Universiteit Antwerpen. Zo blijken migratie en klimaat geen prominentere rol te spelen dan bijvoorbeeld onderwijs. Klassieke sociaaleconomische thema’s zoals werk, pensioen en begroting komen het vaakst aan bod.

Professor Walter Daelemans en onderzoeker Tim Kreutz bundelden de verzamelde data in hun Politieke Barometer. Via de software van de website worden dagelijks 1.000 online artikels en meer dan 200.000 tweets verwerkt. Uit analyse van de data blijkt dat het thema werk zowel op Twitter als in online kranten domineert. Ook de economie en begroting worden veel besproken. De onderzoekers concluderen hier uit dat de verkiezingsstrijd van een 2019 thematisch een eerder klassieke campagne is.

Het feit dat de campagnes voor de federale, Vlaamse en Europese verkiezingen thematisch gezien zo divers zijn, is niet ongewoon en best gezond volgens professor Peter Van Aelst. Hij nam de data-analyse voor zijn rekening. “Campagnewatchers hopen vaak dat één bepaald thema de campagne zal domineren zodat het duidelijk is waar partijen voor staan, maar in de praktijk zijn de meeste verkiezingscampagnes in ons land thematisch divers. Dat maakt ze minder overzichtelijk, maar wel een goede afspiegeling van de vele verschillende dingen waar het in de politiek om draait.”

De actualiteit kan een campagne beïnvloeden. Dat bleek na de moord op Julie Van Espen, toen het thema justitie heel uitgesproken aan bod kwam. Tussen 6 en 9 mei werd er voornamelijk gesproken over minister van Justitie Koen Geens (CD&V).

Bekijk de data op www.politiekebarometer.be.

Lees meer verkiezingsnieuws