Vorig jaar bijna 30.000 bezoekers op website 1712

Vorig jaar bijna 30.000 bezoekers op website 1712

Print

De website van 1712, de hulplijn voor misbruik, geweld en kindermishandeling, werd in 2018 door 29.225 mensen bezocht. Het gaat om een stijging met ongeveer 9 procent in vergelijking met 2017 (26.788 bezoekers). Dat blijkt dinsdag uit het jaarverslag van de hulplijn.

Bij 1712 blijft de website aan belangstelling winnen. Bovendien werd het in januari van dit jaar mogelijk om via de website te chatten. De 1712-chat is op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag beschikbaar tussen 17 en 19 uur.

Medewerkers van 1712 beantwoordden in 2018 in totaal 5.126 oproepen, een stijging met ruim 6 procent. Sinds de oprichting van de hulplijn in 2012 nam het aantal oproepen elk jaar gestaag toe. Vorig jaar gebeurden het overgrote deel van de contacten telefonisch (86 procent), slechts 13 procent van de oproepen gebeurde via e-mail.

De meeste oproepen gingen over kindermishandeling (62 procent), gevolgd door partnergeweld (20 procent) en emotioneel, fysiek of seksueel geweld tegen volwassenen (6 procent). De medewerkers van 1712 handelen de hulpvragen zelf af of verwijzen als dat nodig is door naar de meest aangewezen hulpverlening, de politie of het parket.

De meerderheid van de oproepen gebeurde door volwassenen (96 procent). Vooral vrouwen (71 procent) nemen contact op. Daarom lanceerde de Vlaamse overheid vorig jaar nog een campagne die specifiek naar mannen gericht was, met de boodschap dat ook zij met verhalen over partnergeweld terechtkunnen bij 1712.

Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen (CD&V) stelt dat Vlaanderen blijft investeren in de bekendheid en bereikbaarheid van 1712. “Getuige daarvan het feit dat 1712 nu ook bereikbaar is via chat in de vooravond”, zegt hij. “Verhalen in de media over intrafamiliaal geweld, mishandeling en grensoverschrijdend gedrag tonen aan dat een nummer als 1712 nodig is.”

Nu in het nieuws