Eerste van drie grote bogen voor overkapping nieuw station is klaar

Print

Om de boog op zijn plaats te krijgen, zijn twee kranen met een hefvermogen van 90 ton nodig. Foto: Mechelen in Beweging

Mechelen - De eerste van drie grote bogen die mee de toekomstige overkapping van het nieuwe Mechelse station vormt, is klaar. Tegen het bouwverlof moeten de drie staalconstructies boven de nieuwe sporen 11 en 12 er staan. In totaal is daar duizend ton staal voor nodig.

De bogen met elk een overspanning van zestig meter worden geplaatst aan de Arsenaalzijde van het station, waar ook de twee nieuwe sporen komen. Eind 2020 moeten de perrons 11 en 12 met de nieuwe indrukwekkende overkapping van maximum veertien meter hoog operationeel zijn. Ze zorgen voor extra capaciteit en voor een vlotte doorgang van hogesnelheidstreinen. 

Dezelfde boogconstructies worden de komende jaren ook gebouwd op de andere perrons. "De boogvorm geeft de overkapping een opvallende sierlijkheid", zegt Rudy Van Camp, woordvoerder van Mechelen in Beweging. Voor de vormgeving lieten de architecten Bono en Turchak zich inspireren op de historische Vierendeelbruggen.

Het West-Vlaamse Ferrokonstrukt dat de stalen elementen fabriceert, deed dat eerder ook al voor het station van Oostende. Alle elementen worden via de Jubellaan met vrachtwagens op de spoorbypass gereden. Met telescopische kranen worden ze op hun plaats gezet. Daarna worden de bogen dichtgelegd, onder andere met lichtstraten uit ETFE. "Dat is een lichtdoorlatende kunststof die een pak goedkoper en onderhoudsvriendelijker is dan een klassieke constructie uit glas", legt Van Camp uit. 

Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio