© MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Chauffeurs De Lijn op Antwerps stadsbusnet rijden dinsdag niet meer uit, ook komende twee weken nog vakbondsacties

De bussen op de stelplaats in de Antwerpse wijk Zurenborg rijden dinsdag niet meer uit. De vakbonden dienen een stakingsaanzegging in, waardoor er in de komende twee weken verschillende acties zullen volgen.

cwil, jtp

De vakbonden reageren daarmee op twee agressiegevallen van vorige vrijdag tegen een chauffeur van De Lijn. Daardoor was het busverkeer toen ook al een hele dag verstoord.

Nog tot vanavond (dinsdagavond) zullen er vrijwel geen stadsbussen rondrijden in Antwerpen. Dit heeft gevolgen voor de lijnen 13, 14, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 30, 33, 40, 142 en 762. De vakbondsactie heeft geen gevolgen voor de trams en de streekbussen die de stad bedienen. Die rijden normaal. Ook voor de trams is er geen hinder. Woensdag zouden de bussen weer normaal rijden. Voor reisinfo kunnen reizigers terecht op www.delijn.be.

“Wij hebben maandag in het agressiecomité samengezeten met De Lijn. Helaas blijkt dat er geen camerabeelden zijn van de agressiegevallen van vrijdag, omdat de camera’s op de bussen niet werkten”, zegt Olivier Coenen, secretaris van de liberale vakbond ACLVB. “Er is dan ook meteen een stakingsaanzegging vertrokken vanuit het gemeenschappelijk vakbondsfront”, vertelt sectorsecretaris Geert Vermunicht van de socialistische vakbond ACOD. “De directie heeft nu 14 dagen om met een concreet plan van aanpak te komen.” Woensdag wordt het werk wel hervat.

“Onrealistische rij- en rusttijden”

“De Lijn zet op de risicolijnen ook geen tweede personeelslid in, om de chauffeur tegen agressie te beschermen. Wij willen dat De Lijn dat tweede personeelslid wel inzet en dat de camera’s voortaan werken. Zolang dat niet gebeurt, voeren we acties”, aldus Olivier Coenen.

“De chauffeurs vinden dat er meer agressie is bij reizigers omdat door een personeelstekort vaak ritten worden geschrapt”, zegt Geert Vermunicht van het ACOD nog. “Daarnaast heeft de Vlaamse regering de beloofde middelen om het veiligheidsplan van De Lijn uit te breiden na de aanslagen in Zaventem nog steeds niet vrijgemaakt. Tot slot klagen de chauffeurs ook in het algemeen over het zogenaamd ‘wendbaar werk’, met onrealistische rij- en rusttijden.”

“De agressiegevallen zijn onder meer een gevolg van het personeelstekort”, zegt Geert Vermunicht, secretaris van de socialistische vakbond ACOD. “Er zijn te weinig chauffeurs, waardoor mensen langer op een bus moeten wachten en hun frustratie uiten op de chauffeur die dan wel aankomt. De Lijn heeft ook een tekort aan veiligheidspersoneel en aan technici. Er is nog steeds geen concreet plan van aanpak om dat personeelstekort op te lossen. Door de hoge werkdruk is er een groot ziekteverzuim, waardoor het personeelstekort op het terrein nog groter wordt.”

Kabeltje losgekomen

De directie van De Lijn betreurt de acties. “Bij een van de twee agressiegevallen was inderdaad geen camera aanwezig”, zegt Tom Van De Vreken, woordvoerder van De Lijn. “In de andere bus was die er wel, maar er was enkele dagen voor het incident een kabeltje losgekomen. De chauffeurs die met de bus reden, hebben dat niet gemeld. Daardoor konden we de camera niet herstellen.”

Van De Vreken benadrukt dat twee derde van de bussen in Vlaanderen een camera heeft. De trams hebben allemaal camera’s.

De Lijn bespreekt deze dagen met de vakbonden of er op meer bussen een tweede personeelslid kan worden ingezet, om chauffeurs te verdedigen bij gevallen van agressie.

De Lijn werkt aan personeelstekort

De organisatie benadrukt ook dat de twee agressiegevallen geen link hebben met het personeelstekort. “Het ene agressiegeval ging over iemand die een drankje wou drinken op de bus, terwijl dat verboden is. Onze chauffeur kreeg een trap van de reiziger toen ze hem daarop aansprak”, zegt Van De Vreken. “Het andere agressiegeval ging over een reiziger die de deur openhield voor een kennis die kwam aangelopen. Toen de chauffeur zei dat zoiets niet kon, omdat de andere reizigers dan te lang moeten wachten, kreeg hij een vuistslag in het gezicht.”

Van De Vreken zegt wel dat De Lijn hard werkt om het personeelstekort op te lossen. “We hebben dit jaar in Vlaanderen al 119 chauffeurs in dienst genomen. Nog eens 36 chauffeurs hebben al getekend, maar moeten nog beginnen rijden. En nog eens 42 mensen moeten hun contract nog komen tekenen. En dan zijn er nog 56 kandidaat-chauffeurs die hun medisch onderzoek nog moeten doen”, zegt Tom Van De Vreken.

DOEN! in Antwerpen

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio