Bart De Wever haalt uit naar “pretpedagogie” van katholieke onderwijskoepel

Bart De Wever haalt uit naar “pretpedagogie” van katholieke onderwijskoepel

Print

Dat de kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen daalt is in grote mate te wijten aan de “pretpedagogie” van het katholieke onderwijs. Dat zei N-VA-voorzitter Bart De Wever maandagavond in Terzake. “Het katholiek onderwijs was vroeger een baken tegen dit soort vernieuwingen, nu lijkt de koepel de grootste promotor van dat soort nivellering naar beneden.

De kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen gaat erop achteruit, bleek maandag uit een nieuwe publicatie van de KU Leuven. Vooral in het katholiek onderwijs is de daling opvallend.

Volgens N-VA-voorzitter Bart De Wever is dat grotendeels het gevolg van het pedagogisch project van het katholieke onderwijsnet. “De eindtermen zijn al 20 jaar niet meer veranderd en de nieuwe moeten nog in voege treden, dus daaraan kan het niet liggen”, zei hij maandagavond in Terzake, waar hij in debat ging met de topman van het katholieke onderwijs Lieven Boeve. “Het heeft te maken met het pedagogisch project: alles is verschoven naar de ‘pretpedagogie’, het moet leuk zijn. Het katholiek onderwijs was een baken tegen dit soort vernieuwingen, nu lijkt de koepel zelf de grootste promotor van de nivellering naar beneden.”

Ook Vlaams onderwijsminister en coalitiepartner Hilde Crevits (CD&V) kreeg een veeg uit de pan. Volgens De Wever staat zij te dicht bij de koepel. “Ik vind de beslissingen die we genomen hebben zeer goede beslissingen, maar we hebben die telkens moeten verdedigen tegen de coalitiepartner die bijvoorbeeld met de koepels wilde meegaan in de invoering van een brede eerste graad.” De Vlaams-nationalisten willen onderwijs de volgende legislatuur dan ook liever zelf in portefeuille, bevestigde De Wever. “Ik vind dat we een onderwijsminister nodig hebben die verder van de koepel staat. Daarom claimen wij die post.”

Onterecht tegenover alle leerkrachten

Volgens minister Crevits zijn de cijfers het resultaat van onderzoeken over 30 jaar geleden tot 2016, en waren die de aanleiding voor de hervormingen die tijdens de afgelopen legislatuur zijn goedgekeurd. “De Vlaamse overheid ontwikkelt de eindtermen, de rest is de vrijheid van onderwijs die we zo koesteren. Ik stel vast dat ik deze legislatuur veel stappen heb gezet met de onderwijspartners, en dat is de manier waarop ik beleid probeer te voeren. Het heeft geen zin om nu de grote oorlog te prediken.”

Boeve noemde de uitspraken van De Wever “een onrecht tegenover de mensen die elke dag het beste van zichzelf geven voor de klas”. Hij pleitte voor extra investeringen in het basisonderwijs, en benadrukte dat er “geen tegenstelling bestaat tussen uitdaging en welbevinden”. “Als een kind zich goed voelt, studeert het ook goed. Ik pleit ervoor om veel gedifferentieerder na te denken over onderwijs, en niet alleen meer op de eindtermen te focussen.

Nu in het nieuws