MOBILITEIT

Vlot door Antwerpen? Gazet
van Antwerpen toont je de weg.

Straat geteisterd door snelheidsduivels en geluidsoverlast: bewoners starten petitie voor herinrichting

De buurtbewoners zijn het beu. “Al jaren pleiten we voor een herinrichting, maar er verandert niets.” Foto: Kioni Papadopoulos

Straat geteisterd door snelheidsduivels en geluidsoverlast: bewoners starten petitie voor herinrichting

Print
Antwerpen / Antwerpen 2018 -

Trams, taxi’s, auto’s, Flixbussen, fietsers en voetgangers: allemaal moeten ze, vaak tezamen, door de smalle, met kasseien geplaveide Ommeganckstraat. “Dat zijn te veel mobiliteitsfuncties voor deze straat”, zeggen de buurtbewoners. Al jaren pleiten ze voor een herinrichting.

Maandagochtend was het weer zover. Een ongeval blokkeerde het verkeer langs beide richtingen in de Ommeganckstraat. De bewoners schrikken er niet meer van op, maar ze zijn het wel spuugzat. “Al jaren brengen we onze bezorgdheden over bij de bevoegde instanties”, zeggen buurtbewoners Bart Nuyens, Karel Vingerhoets, Geert Vermeulen en Rita Mosselmans. “Telkens tonen ze sympathie, maar daar blijft het bij.”

De waslijst aan problemen waarmee de straat kampt is nochtans lang. “Je hebt hier geen zijstraten, waardoor auto’s hier snelheid pakken en door onze straat vlammen. De kasseien zorgen daarbovenop voor de nodige geluidsoverlast. In die mate dat sommige buren er knettergek van worden.”

Zwakke weggebruikers

En dan heb je de tram die in twee richtingen door de smalle straat rijdt. “Dagelijks moet De Lijn auto’s laten takelen omdat die zo geparkeerd staan dat de tram niet door kan.” En de zwakke weggebruikers zijn al helemaal gezien. “De stoepen zijn ongelooflijk smal en als fietser heb je aan één zijde een strookje van amper een paar centimeter waar je op kan fietsen. In de andere richting fietsen mag niet, hoewel dat logisch zou zijn. Veel fietsers doen dat dus toch. Maar veilig is dat niet.”

Straat geteisterd door snelheidsduivels en geluidsoverlast: bewoners starten petitie voor herinrichting
Foto: Kioni Papadopoulos

Lees hier de open brief van de buurtbewoners

Daarbovenop traden de laatste jaren ook nog eens de Flixbussen en de bussen van Airport Express toe tot de frequente gebruikers van de straat. “Vorige week reed zo’n bus nog spook. Levensgevaarlijk.”

Weer leefbaar

Om een lang verhaal kort te maken: er moet iets gebeuren in de Ommeganckstraat. “Onze straat moet weer leefbaar worden en dat kan alleen maar door ze opnieuw in te richten, rekening houdende met alle mobiliteitsfuncties, geluidsoverlast en veiligheid.” Daarbij suggereren de bewoners onder meer het tramverkeer in beide richtingen over één spoor te laten gaan. “Zo creëer je ruimte, onder meer voor bredere voetpaden en een fietspad waarop fietsers in beide richtingen kunnen fietsen.”

En dus starten ze een petitie, in de hoop dat die wél iets zal uithalen. “Niet enkel mensen uit de straat, maar bewoners uit de hele wijk geven te kennen dat ze hun handtekening willen zetten. Als burger verwachten we van onze overheid een hoge vorm van creativiteit om dit op te lossen. De onverschilligheid en het afschuiven van verantwoordelijkheid verdragen we niet langer.”

“Niet op de planning”

Districtsburgemeester Paul Cordy (N-VA) zegt begrip te hebben voor de bewoners. “Ze hebben gelijk, alleen zit de sleutel niet bij ons maar bij De Lijn. Is die bereid te investeren in de straat, dan zullen wij volgen en eveneens middelen vrijmaken.” De Lijn zelf laat weten dat een heraanleg van de Ommeganckstraat de eerste jaren niet op de planning staat. “En sowieso laten we trams nooit in twee richtingen over één spoor rijden, tenzij bij werken of over een hele korte afstand”, zegt de woordvoerder van De Lijn, Tom Van de Vreken.

Verkeer Antwerpen: Actuele verkeersinformatie en reistijden op de Antwerpse Ring en aansluitende snelwegen.