Infrabel start met werken aan elektrische spoorlijn tussen Mol en Hasselt

Donderdagvoormiddag werd in het station van Leopoldsburg de eerste dwarsligger gelegd waarin de bovenleidingen bevestigd zullen worden. Foto: Dick Demey

Infrabel start met werken aan elektrische spoorlijn tussen Mol en Hasselt

Print
Mol -

Infrabel heeft donderdag het startschot gegeven voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn Mol-Hasselt. De 38 kilometer lange spoorlijn wordt volledig geëlektrificeerd, waardoor Limburg tegen eind 2022 een volledig elektrisch spoorwegnet zal hebben. De geraamde investering bedraagt 54,7 miljoen euro, waarvan het Vlaams Gewest 14,7 miljoen euro bijdraagt.

De werken werden donderdag officieel geopend door federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR), Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), gouverneur Herman Reynders, burgemeester van Leopoldsburg Wouter Beke (CD&V) en Infrabel-CEO Luc Lallemand.

Het plaatsen van een dwarsverbinding tussen de eerste nieuwe bovenleidingspalen aan het station van Leopoldsburg vormt het begin van de elektrificatiewerken op de spoorlijn 15 tussen Mol en Hasselt. De werken vormen de laatste stap om het Limburgs spoorwegnet volledig te elektrificeren. Het gaat om een belangrijke investering in de mobiliteit voor zowel de Kempen als Limburg, aangezien NMBS er vanaf eind 2022 elektrische treinen op kan laten rijden.

In totaal moeten er 1.250 nieuwe bovenleidingspalen worden geplaatst en zal er 1.400 ton staal voor de bovenleidingsconstructies worden gebruikt. Op het traject van de spoorlijn 15 moet er 58 kilometer aan bovenleiding geïnstalleerd worden: 38 kilometer spoor tussen Mol tot de spoorvertakking Zonhoven waarvan 10 kilometer dubbelspoor tussen Beverlo en Zolder, een bijspoor in Leopoldsburg en ook enkele bundelsporen in Mol. Daarvoor moet ruim 300 kilometer aan nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding worden uitgerold.

Tegen eind 2022 zullen de werken afgerond zijn, waarna in december 2022 dan de eerste elektrische treinen op de geëlektrificeerde lijn tussen Mol en Hasselt kunnen rijden. De huidige elektrificatiewerken op de spoorlijn Mol-Hamont - gestart in het najaar 2018 - zullen klaar zijn tegen eind 2020. Na 2022 zal NMBS dus over het volledige traject van Antwerpen tot Hasselt elektrische treinen kunnen inzetten. Infrabel meldt verder dat er momenteel 24 vacatures zijn in Hasselt, waarvan 9 verkeersleiders en 15 technici.

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio