DOSSIER AANGEBODEN DOOR

Gerealiseerd door Mediahuis Brand Studio, onderdeel van de commerciële afdeling van Mediahuis.

© Shutterstock

Wat als je autoverzekeraar je kwam helpen na een ongeval?

Ook zonder de extra stress van een verkeersongeval is het invullen van een aanrijdingsformulier een lastige klus. Verzekeraar Corona Direct pakt uit met een unieke service: ze komen ter plaatse helpen.

Mediahuis Brand Studio

Het Europese aanrijdingsformulier heeft wat weg van een puzzel, met allerlei (veel te kleine) hokjes die je moet invullen en vakjes die je moet aankruisen. En de beruchte schets, hoe begin je daaraan? En wat als je tegenpartij een andere versie heeft van wat er gebeurde? Geen wonder dat sommige mensen tilt slaan in de stress na een ongeval.

Crashstickers

Toch is het erg belangrijk dat het aanrijdingsformulier goed ingevuld wordt, zegt Nathalie Bourgeois van Corona Verzekeringen. “Alleen met een volledig ingevuld aanrijdingsformulier kunnen de verzekeraars beoordelen wie aansprakelijk is. Met een goed ingevuld formulier kan dan snel gaan: bij een ongeval in België, met twee Belgische nummerplaten, kan dat binnen de twee dagen na de expertise geregeld zijn. Elke verzekeraar vergoedt dan zelf de schade aan zijn klant, en de maatschappijen rekenen onderling af naargelang wie aansprakelijk is.”

Bij Corona Direct Verzekeringen merkte men echter dat veel mensen moeite hebben met het formulier. Het begint al bij alle informatie die je moet overschrijven: gegevens van het voertuig, de verzekeraar, de bestuurder… Om dat makkelijker te maken, kun je bij Corona Direct zogenaamde ‘crashstickers’ aanvragen - ook als je nog geen klant bij hen bent! Die stickers zijn voorbedrukt met alle administratieve gegevens van de verzekeringnemer. Je kleeft die dan gewoon op het aanrijdingsformulier.

Hulp ter plaatse

Ook de aankruisvakjes en de situatieschets zorgen vaak voor problemen. Om klanten daarbij te helpen bedacht Corona Direct een unieke oplossing: indien nodig komt er binnen 30 minuten iemand ter plaatse om te helpen. Zeven dagen op zeven, op elk uur van de dag, waar ook in België. De maatschappij werkt daarvoor samen met beveiligingsfirma G4S. Agenten van de firma kregen een speciale opleiding. Wanneer ze ter plaatse komen, helpen ze je om het formulier correct in te vullen. Ze gaan zelf niet bepalen wie aansprakelijk is – dat is de taak van de verzekeringsmaatschappijen – maar zorgen ervoor dat jouw versie van de feiten volledig en correct wordt weergegeven.

Heeft de tegenpartij een andere versie van wat er gebeurde, dan ontstaat er soms ter plaatse al een discussie over wie ‘in zijn recht is’. Nathalie Bourgeois raadt aan om dan gewoon de twee versies te noteren. “Je kan daarvoor zelfs de ruimte voor de schets verdelen, en elke partij een eigen schets laten maken. Sommige mensen bellen in zo’n geval de politie, maar dat heeft bij een ongeval zonder gewonden geen enkele zin. De politie mag immers geen uitspraak doen over wie aansprakelijk is. De politie zal gewoon vaststellen wat er op de plek van het ongeval te zien is, en de verklaringen van beide partijen noteren. Als je alleen die vaststellingen door de politie hebt en geen aanrijdingsformulier invult, kan het héél lang duren voor de schade vergoed wordt.”

De service ter plaatse is gratis voor iedereen die een autoverzekering bij Corona Direct Verzekeringen heeft - ook als je geen extra bijstandsverzekering hebt. De kilometerverzekering van Corona Direct Verzekeringen is voor een groot deel van de Belgische bestuurders voordeliger dan een klassieke verzekering. Doe hier zelf de simulatie.