Als abonnee kan je dit plusartikel lezen

Abonnee worden? Kies je leesformule >

Nog maanden onzekerheid, maar dan hopen op winst: haven kan veel verliezen aan Brexit

“Gaat de douane die digitale aangiftes aankunnen? Ze zeggen van wel, maar we zien een aantal defecten”, zegt havenvoorzitter Marc Andriansens. Foto: Bahnmuller

Nog maanden onzekerheid, maar dan hopen op winst: haven kan veel verliezen aan Brexit

Is België klaar voor de Brexit? - Deel 3: de havens

Nergens werpt de Brexit zo’n grote schaduw af als in de haven van Zeebrugge. Bijna de helft van alle trafiek gaat over of komt van over het Kanaal. Dat is véél meer dan in de Antwerpse haven (zie kader onderaan). “De Brexit is een groot probleem voor ons”, zegt Marc Adriansens, CEO van ICO, de grootste autoterminal ter wereld. Als voorzitter van de Vlaamse havens wordt hij ook wel de Vlaamse havenbaron genoemd. Maar van paniek is geen sprake. Want de Brexit zou Zeebrugge op termijn ook wel eens sterker kunnen maken. Elk nadeel heb zijn voordeel. Als ook de overheid meewil tenminste.

LEES OOK: (+) DEEL 2. Gezocht vóór de Brexit: voedselcontroleurs (maar eigenlijk is het al veel te laat)

Marc Andriansens zou zelf een Brit kunnen zijn. Strak in het pak, stijlvol, haar feilloos gekamd ...

Meest gelezen GVA+

Sportartikels voor abonnees