De storm rond Hedi Slimane is gaan liggen: "Het oude Celine is terug"

Foto: Catwalkpictures

Mode

De storm rond Hedi Slimane is gaan liggen: "Het oude Celine is terug"

Print
De debuutcollectie van Hedi Slimane voor Celine viel niet in de smaak - en dat is nog zacht uitgedrukt. Met zijn tweede collectie die hij presenteerde in Parijs, wint hij meer fans. Modebladen zijn zelfs, zij het heel voorzichtig, lovend over zijn lijn voor de herfst.
De storm rond Hedi Slimane is gaan liggen:

Slimane’s eerste lijn voor het modehuis, dat het voortaan doet zonder accent op de eerste ‘é’, kreeg het hard te verduren. De silhouetten leken te hard op zijn werk voor Saint Laurent en pasten niet in de garderobe van menig Phoebe Philo-fan, zijn voorgangster bij Celine. In een antibeweging werd zelfs een Instagramaccount opgestart waar fans van het eerste uur zich konden troosten door te kijken naar beelden van eerdere creaties. Daarnaast steeg de vraag naar originele Celine-handtassen en werd de prijs ervan ook hoger voor collectors.

Nu lijkt het tij te keren. Modeblad Elle is opvallend mild voor Slimane en beschrijft zijn collectie als een tegemoetkoming aan de Celine-fans van het eerste uur. “Na de show van dit weekend lijkt het alsof Slimane de Philo-fans ergens in het midden heeft ontmoet met een zeer draagbare collectie blazers, spijkerbroeken, truien en rokken als resultaat. Het was gewoon goed.”

Bij Women’s Wear Daily (WWD) klonk het ook positief. “Slimane bladerde achteruit om vooruit te gaan en het werkt. “De ontwerper van Saint Laurent heeft het gebouw verlaten en hij heeft de kleren die hij voor het modehuis ontwierp met zich meegenomen.”

Oude Celine

De bekende modejournaliste Vanessa Friedman, die na de eerste collectie in september niet mals was voor de ontwerper in The New York Times, is blij. “Hallo, nieuwe Celine! Of eerder oude Céline. Hij heeft het tapijt onder de voeten van critici weggetrokken die hem ervan beschuldigden dat hij zijn antecedenten niet erkende. Hij produceerde ook een enorme hoeveelheid heel verkoopbare spullen die zijn werkgevers erg blij zullen maken. Hij is overigens altijd een geweldige merchandiser geweest.”

Bij het wereldberoemde mode-account Diet Prada zien ze deze keer minder gelijkenissen met Saint Laurent, maar wél met Gucci. De bekende ‘bit’ van het Italiaanse label komt terug bij Celine en is volgens de aandachtige liefhebbers gekopieerd.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Bad blood with your former employer, Hedi? @gucci ‘s signature horsebit makes its way into the @celine FW19 collection. Gucci’s been using the horsebit since 1953, but a quick google search for vintage Céline shows plenty of items with their own horsebit. Founded as a made-to-measure children’s shoe line, the French house eventually expanded into ready-to-wear in 1960. Likely not as major then as we know Phoebe to have made it, we wonder if they were even just knocking off Gucci back then? Fair game to revive another house “signature”, or is Hedi just stirring the pot and escalating that Kering/LVMH rivalry? • #celine #celinebyhedislimane #hedislimane #lvmh #kering #gucci #rivalry #horsebit #leather #bags #meme #devilwearsprada #merylstreep #groundbreaking #pfw #parisfashionweek #saintlaurent #yvessaintlaurent #wiwt #ootd #mirandapriestly #boho #longlivephoebephilo #phoebephilo #lvmh #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

NIET TE MISSEN