Vliegverkeer boven België hernomen na hele nacht stilgelegen te hebben: vooral cargovluchten getroffen

Foto: BELGA

Vliegverkeer boven België hernomen na hele nacht stilgelegen te hebben: vooral cargovluchten getroffen

Print
Brussel -

Het vliegverkeer boven België heeft de hele nacht stilgelegen. Een aantal luchtverkeersleiders had zich ziek gemeld, waardoor er niet voldoende personeel kon ingezet worden. Eén passagiersvlucht kon vrijdagavond niet vertrekken vanop Brussels Airport, vooral cargovluchten werden getroffen. Rond 6 uur werd het werk hernomen, “vanaf 7 uur zullen we weer operationeel zijn”, zegt Skeyes-woordvoerder Dominique Dehaene.

Er heerst al langer syndicale onrust bij Skeyes (het voormalige Belgocontrol), maar vakbond ACV had vrijdag wel nog beloofd niet te zullen staken tijdens de uittocht voor de krokusvakantie. Het leek er vrijdagavond toch op dat enkele luchtverkeersleiders door zich ziek te melden in elk geval hetzelfde effect sorteren als een staking.

“Op korte termijn hebben we heel veel meldingen van ziekte gekregen voor de nachtshift in Canac (luchtverkeerscentrum, nvdr.)”, zegt woordvoerder Dominique Dehaene van Skeyes. “We konden niet voldoende mensen verzamelen voor de dienstverlening vannacht. Tussen 23 en 6 uur is er quasi geen luchtverkeer mogelijk.”

Tussen vrijdagavond 23 uur en zaterdagochtend 6 uur was er geen luchtverkeer mogelijk omdat te veel luchtverkeersleiders zich ziek hadden gemeld. Dat probleem lijkt nu van de baan. “Vandaag is er genoeg volk, er hebben zich geen zieken meer gemeld”, zegt Dehaene.

Hinder beperkt

Op Brussels Airport was de hinder beperkt, aangezien er ’s nachts sowieso weinig vluchten landen en opstijgen. De zes vluchten die na 23 uur aankwamen, konden nog landen. Het ging om vijf vluchten van Brussels Airlines en één vlucht van TAP. Eén vlucht, die van 23.30 uur naar Moskou van luchtvaartmaatschappij Aeroflot, werd geannuleerd. De passagiers bleven overnachten op hotel of op bedden in de terminal, al is het nog niet duidelijk over hoeveel passagiers het juist gaat en hoeveel van hen zijn blijven overnachten.

Een tiental cargovluchten van DHL is wel getroffen. De vliegtuigen die zouden moeten landen werden omgeleid naar andere luchthavens, zegt woordvoerster Nathalie Pierard. Zaterdagochtend verwacht de luchthaven geen problemen. “De eerste vlucht landt om iets na 6 uur, en hopelijk verloopt alles dan weer normaal”, zegt de woordvoerster nog.

Ook op de luchthaven van Luik konden door de stillegging van het luchtverkeer tientallen cargovluchten niet landen of opstijgen, zegt woordvoerder Christian Delcourt. “Er zullen geen vluchten zijn bij ons. De onderbreking heeft een impact op de golf van landingen van vliegtuigen van TNT tussen 23 en 2 uur en op vele vertrekkende vliegtuigen tussen 4 en 6 uur”, zegt de woordvoerder.

De vliegtuigen die nog niet vertrokken waren, werden op de hoogte gebracht dat ze niet konden landen in Bierset. De vliegtuigen die al onderweg waren, moesten een andere luchthaven vinden om te landen, aldus Delcourt nog.

Situatie weer normaal

Op Brussels Airport is de situatie sinds 6 uur zaterdagochtend weer normaal, bevestigt woordvoerster Nathalie Pierard. “De vluchten kunnen op het voorziene uur opstijgen en landen. Enkel de vluchten die voor 6 uur moesten landen, hebben een beetje vertraging opgelopen”, zegt ze.

Volgens ACV-Transcom wist de directie al donderdag dat er vrijdag te weinig luchtverkeersleiders zouden zijn om de nachtshift te doen. Volgens de vakbond speelt Skeyes een vuil spel. Dehaene is het daar niet mee eens. “Het klopt dat er enkele langdurig zieken zijn, maar er hebben zich vrijdagavond op het laatste moment nog mensen ziek gemeld, waardoor er te weinig tijd was om mensen te vinden die bereid waren om te werken”, zegt hij.

“Aanhoudende provocaties”

Dat Skeyes niet voldoende mensen vond om de zieke luchtverkeersleiders te vervangen, mag niet verbazen. Het rommelt al een tijdje bij het bedrijf. Vakbond ACV sprak vrijdag nog in een persbericht van “aanhoudende provocaties door de directie.”

“We roepen de directie dan ook op naar meer sérieux in deze, anders zijn nieuwe stakingen onafwendbaar”, zo liet ACV nog weten. “Transcom wil de luchthavens en passagiers niet treffen, maar als de directie blijft provoceren en spelletjes spelen, laten ze ons geen andere keuze. Het totale gebrek aan respect jegens het personeel neemt hallucinante vormen aan. Zo houden ze verlofplanningen achter, weigeren ze verloven zonder duidelijke uitleg, worden geen antwoorden gegeven op vragen van personeel,...”

MEEST RECENT