Zoveel worden actrices betaald om een jurk te dragen tijdens de Oscars

Foto: Isopix

Celebs

Zoveel worden actrices betaald om een jurk te dragen tijdens de Oscars

Print
Wie dacht dat de actrices zelf geld neertellen voor de jurken die ze op de rode loper dragen, heeft het mis. De modehuizen betalen de sterren en hun stylisten daarvoor en hetzelfde geldt voor de juweliers die de diamanten oorringen en halskettingen leveren. Maar om welke bedragen gaat het? Telkens met heel veel nulletjes, zo blijkt.

De Oscars zijn nog steeds het summum van alle glitter en glamour die aan Hollywood kleeft, maar achter de schermen draait het allemaal rond harde cash. Dat is zeker het geval als het gaat over de creaties waarmee de actrices op de rode loper verschijnen. Voor ze in de spotlights verschijnen, wordt er tot vijf maanden lang onderhandeld met allerlei modehuizen. Niet alleen over de jurk in kwestie, maar ook over hoeveel daarvoor zal worden betaald. En dat gaat soms om flinke bedragen. 

Stylist Jessica Paster, die onder meer Cate Blanchett, Emily Blunt, Miranda Kerr, Sandra Bullock en Rachel McAdams kleedt, heeft er al eens een boekje over opengedaan. "Soms wordt enkel de stylist betaald als er voor een bepaalde jurk wordt gekozen, dat kan gaan van 26.000 euro tot 45.000 euro. Ofwel vloeit het geld naar de actrices en die vangen dan tussen de 90.000 en 220.000 euro", vertelde ze in een interview met The Cut. 

Uitschieters

Maar er zijn ook uitschieters. Zo kreeg Nicole Kidman in 1997 liefst 1,7 miljoen dollar van Christian Dior om een couturejurk te dragen van de hand van toenmalig creatief directeur John Galliano. Andere bedragen lijken veelal rond de 150.000 euro te schommelen. Zo kreeg Cate Blanchett van Armani Privé op de Oscars in 2007 zo'n 175.000 euro en kreeg Kate Winslet in datzelfde jaar een kleine 90.000 euro van Valentino. 

(lees verder onder de foto)

Hetzelfde geldt trouwens voor de juwelen die ze dragen. Als Lady Gaga tijdens de Oscars een halssnoer draagt van 30 miljoen dollar van Tiffany, dan wordt ze daar voor betaald. Volgens Paster is dat ook maar meer dan normaal. "Ze fungeren als een soort van ambassadrices", klinkt het. En de modehuizen en juweliers zien bijgevolg ook hun verkoopcijfers de hoogte ingaan. "Het draait allemaal rond geld, dit is tenslotte Hollywood. Wij zijn geen kerk", liet ook stylist Brandon Maxwell ooit optekenen. 

Nieuw tijdperk

Nochtans was het succes van de rode loper van de Oscars al een tijdje tanende. Het werd onder meer voorbijgestoken door die van Cannes waar de modehuizen uitpakken met hun mooiste couture en het MET Gala waar er vaak gedurfdere ensembles te zien zijn. Maar volgens The New York Times is er nu een ander vestimentair tijdperk aangebroken, dat daarom niet minder interessant is.

"Na de #MeToo-beweging is er iets veranderd", zegt stylist Karla Welch in een interview met de Amerikaanse krant. "Er is veel meer vrijheid en er wordt veel meer politiek in de outfits gesmokkeld. Het draait niet enkel meer om het geld of de glamour." Zo verwijst ze naar de 'jurk' van acteur Billy Porter en de sexy look van de volslanke Melissa McCarthy. 

 

NIET TE MISSEN