DISCUSSIE. Haven moet van 15 miljoen m³ grond af: wat kan ermee gebeuren?

Themabeeld: het grootste infrastructuurwerk in België in de jaren ‘30 was de aanleg van het Albertkanaal, dat Antwerpen met Luik moest verbinden. Hiervoor moesten miljoenen tonnen zand uitgegraven worden. Foto uit de Zondagsvriend, 1931. Foto: Zondagsvriend

DISCUSSIE. Haven moet van 15 miljoen m³ grond af: wat kan ermee gebeuren?

Print

Bij de uitbreiding van de Antwerpse haven, om meer containers te kunnen behandelen, moet een oplossing worden gevonden voor een gigantische berg van 15 miljoen kubieke meter grond die wordt uitgegraven. Dat hebben de bevoegde ambtenaren in de commissie Openbare Werken van het Vlaams Parlement gezegd.

(Lees verder onder de vraag)

Wat moet er volgens u met de gigantische berg grond van de Antwerpse haven gebeuren?

Laat het ons weten via onderstaand invulformulier. Een aantal reacties verschijnt vrijdag in Gazet van Antwerpen.

Ingenieur Freddy Aerts van de afdeling Maritieme Toegang steekt niet weg dat er “zeer veel creativiteit nodig zal zijn” om voor die enorme hoeveelheid grond een nieuwe plek te vinden. “We denken aan het creëren van twee vogeleilanden in de Schelde, aan het opvullen van diepe zones in een aantal delen van de Schelde, zelfs aan samenwerkingen met Nederland, waar er voor een aantal grote infrastructuurprojecten nog grond nodig is. Maar dat zal nog altijd niet voldoende zijn. We blijven dus koortsachtig rondkijken naar nog andere mogelijkheden.”

Want vast staat dat het leeuwendeel van de uitgegraven grond niet in de Antwerpse haven kan achterblijven, wat bij eerdere grote havenwerken nog wel kon.

Voor de uitbreiding van de Antwerpse haven, zoals die nu voorligt, wordt op de linkeroever onder meer een Saeftinghedok “light” gegraven en verschillende bestaande haventerminals fors vergroot.