Allereerste ‘goedkope’ Tesla’s komen aan in Zeebrugge: fans tracken schip al weken, maar niemand wil lading verraden

Tesla-adepten wisten deze foto te bemachtigen van Model 3’s die klaarstaan om in San Francisco aan boord te gaan van de Glovis Captain. Sinds begin januari houden ze het schip in de gaten. Allicht vannacht is het aangekomen in Zeebrugge. Foto: RR

Allereerste ‘goedkope’ Tesla’s komen aan in Zeebrugge: fans tracken schip al weken, maar niemand wil lading verraden

Print

Al wekenlang wordt de Glovis Captain online nauwlettend in de gaten gehouden. De lading? Hoogstwaarschijnlijk de eerste duizenden exemplaren van de nieuwste Tesla, het Model 3. Die zullen via Zeebrugge in Europa worden verdeeld. Opvallend, over die eerste la(n)ding wil niemand officieel iets kwijt.

Het zijn donkere foto’s die circuleren, van een hele vloot wagens in de haven van het Amerikaanse San Francisco, met op de achtergrond het autoschip Glovis Captain. De voertuigen zijn premium elektrische auto’s van Tesla’s, meer bepaald het jongste – en goedkoopste – Model 3, dat wel nog minstens 58.000 euro kost. Je kan er volgens de fabrikant wel meer dan 530 km in een ruk mee rijden.

De posts dateren van begin januari, maar sindsdien is haast geen enkele mijl van het zeeschip onopgemerkt voorbijgegaan. Sites als marinetraffic.com tonen wereldwijd live de positie van zowat elk schip, waaronder dus ook de Glovis Captain.

“Nog acht uur tot Zeebrugge”

Vele Tesla-fans – allicht ook een pak ongeduldige nieuwe klanten – speculeren naarstig op sites als Twitter en Reddit. “Het schip heeft de Azoren achter zich gelaten, en zet nu koers naar de eindhalte”, klinkt het eind januari. “Nog maar acht uur van Zeebrugge af” en “eerste grote levering van Model 3 in Europa”, klonk het gisterenavond nog.

Dat einddoel is dus Zeebrugge, waar het schip, als alles goed liep, vannacht aanmeerde. De Tesla’s komen er terecht bij de gespecialiseerde wagenafhandelaar International Car Operators (ICO), die een heus vehicle processing center bouwde voor zeshonderd elektrische voertuigen per dag, met driehonderd laadpalen, zo raakte in december bekend.

Geheimzinnigheid alom

Ondanks verscheidene online vacatures met het Tesla-logo erbij, wil niemand die naam officieel kwijt. “ICO is gebonden aan contractuele non-disclosure agreements”, klinkt het daar. Strikte geheimhoudingsverklaringen, dus. Ook bij het Zeebrugse Havenbedrijf houden ze de lippen stijf op elkaar, tenzij er mogelijk nieuws komt van “een producent van elektrische auto’s uit Californië”.

Bij Tesla zei woordvoerder Joris Steenman dat er “in principe” niets wordt gecommuniceerd. Een mailtje met vragen sturen mocht wel, al bleef dat gisterenavond onbeantwoord. Onze gok: wanneer u dit leest, zijn de eerste Model 3’s Europa binnengerold. En staan ze op Belgische bodem.

Nu in het nieuws