Antwerps baggerschip met emmersysteem beschermd als varend erfgoed

Foto: Inventaris Onroerend Erfgoed

Antwerps baggerschip met emmersysteem beschermd als varend erfgoed

Print
Antwerpen -

De emmerbaggermolen B1, een vaartuig dat van 1972 tot 2015 met behulp van stalen emmers de bodem van de Antwerpse havendokken afgroef, heeft van Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) een voorlopig beschermd statuut als varend erfgoed gekregen. Het gaat om het enige overblijvende vaartuig in zijn soort in Antwerpen en een zeldzaamheid in Vlaanderen.

De emmerbaggermolen B1 werd in 1972 gebouwd op een scheepswerf in Hemiksem om voor het Antwerpse Havenbedrijf de Antwerpse dokken uit te baggeren. Dat gebeurde via een dieselelektrisch systeem dat een rivier- of zeebodem kan afschrapen door middel van een ketting met emmers. Het systeem kon tot 18 meter diep werken en via een hulpladder zelfs tot 22 meter. Boven water werden de met baggerspecie gevulde emmers in een stortwagen uitgekieperd en vervolgens via een stortgoot naar een vaartuig dat naast de emmerbagmolen lag. Opvallend is dat de emmerbagmolen geen eigen aandrijving had en dus moest worden voortgesleept.

Vervangen door sleephopperzuiger

“De haven van Antwerpen heeft vanwege de natuurelementen continue uitdieping nodig”, zegt minister-president Bourgeois, bevoegd voor onroerend erfgoed. “Daarvoor werden diverse werktuigen ingezet, zoals bijvoorbeeld de emmerbaggermolen. Het vaartuig is een product dat het technische kunnen van de scheepsbouw langs de Schelde illustreert.”

De techniek van de emmerbagmolen dateert al van de achttiende en negentiende eeuw en werd in de twintigste eeuw geperfectioneerd. Vandaag zijn er echter andere technologieën zoals de sleephopperzuiger beschikbaar. De emmerbaggermolen B1 is nog de enige overblijvende in Antwerpen. Als er binnen de negen maanden geen bezwaar komt, krijgt het vaartuig een definitieve bescherming.

 

 

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio