Meer duurzaamheid en functioneel eten: dit verwachten we in 2019 van een restaurantbezoekje

(genrebeeld)

Food

Meer duurzaamheid en functioneel eten: dit verwachten we in 2019 van een restaurantbezoekje

Print

Een restaurant moet tegenwoordig niet alleen lekkere gerechten serveren. In 2019 kijkt de consument verder dan wat er op zijn bord ligt en stelt hij zich vragen over de afkomst van de vis en de duurzaamheid van de voedingsindustrie. Dat blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau Doxa en online reservatieplatform TheFork.

TheFork, het toonaangevende platform voor online restaurant reservaties in Europa, werkte samen met Doxa, een internationaal bureau voor marktonderzoek, aan een studie over de verwachte trends voor 2019 in de restaurant-branche over de hele wereld. Daaruit bleek dat de Belgische consument voornamelijk op zoek gaat naar functionele voeding en dat het liefst in een origineel kader.

Functionele voeding

De zogenaamde superfoods zijn al enkele jaren aan een opmars bezig en banen zich in 2019 een weg naar de menukaarten. “De voedingsindustrie promoot al enige tijd gezonde ingrediënten maar dit jaar komt vooral het functionele aspect naar boven. Restauranthouders benadrukken de voordelen van superfoods, zoals het aanvullen van vitaminetekorten of het verhogen van de weerstand. Voeding moet met andere woorden niet alleen lekker zijn, het moet ook goed zijn voor lichaam en geest”, zegt Grégory de Walque, Country Manager van TheFork Belgium.

Meer duurzaamheid en functioneel eten: dit verwachten we in 2019 van een restaurantbezoekje
Een van die superfoods is Kurkuma, een specerij verkrijgen uit een Indische plant Foto: Shutterstock

Duurzame strategie

Maar ook de manier waarop ons voedsel bereid wordt, speelt een steeds grotere rol. “Een op planten gebaseerde keuken is meer dan alleen vlees inruilen voor groenten. Het is een strategie die zich richt op duurzaam koken en dat zonder afval te produceren.” Een concreet voorbeeld van die duurzame strategie is het weren van plastieken rietjes en het produceren van veganistische wijn. “Verschillende wijnhandelaars serveren veganistische wijn, wat aantoont dat het veganisme deel uitmaakt van het hedendaagse leven en niet langer wordt aanzien als een politieke keuze. Kijk maar naar kleine eettentjes en fastfood. Vaak worden die geassocieerd met ongezonde voeding maar ook zij slaan een nieuwe weg in en omarmen het veganisme. Ze hebben hun assortiment uitgebreid en aangepast.”

En dat assortiment wordt onder de loep genomen. “Consumenten eisen meer en meer transparantie als het gaat om de bevoorrading. Ze willen weten waar hun eten vandaan komt en hoe het werd verwerkt. Ondernemingen kiezen daarop steeds meer voor een heldere communicatie en ze leggen de nadruk op eerlijke handel en diversiteit.”

Meer duurzaamheid en functioneel eten: dit verwachten we in 2019 van een restaurantbezoekje
De smaak is nog altijd belangrijk maar de beleving neemt langzaamaan de bovenhand Foto: Shutterstock

De beleving

Naast de kwaliteit en de herkomst van het voedsel worden er ook meer en meer eisen gesteld aan een restaurantbezoekje. “Tegenwoordig draait alles om de beleving en dat is niet alleen voelbaar in de voedingsindustrie. Recent onderzoek wees uit dat mensen meer geld uitgeven aan het creëren van momenten en herinneringen dan aan spullen.” En die focus leidt tot nieuwe concepten. “Denk daarbij aan restaurants ingericht in een specifiek thema, of dineren op tientallen meters hoogte: zolang het maar meer dan alleen de smaakpapillen prikkelt.”

Meer duurzaamheid en functioneel eten: dit verwachten we in 2019 van een restaurantbezoekje
Het oog wil ook wat, zeker op sociale media Foto: Shutterstock

Het logische gevolg daarvan is dat ook in ons land het aantal pop-uprestaurants flink stijgt. “Vele nieuwe Belgische restaurants gaan mee met deze trend van “ervaringen delen.” Pop-up restaurants duiken in elke stad op. Je ziet ook dat deze restaurants hun menu elk seizoen veranderen om de nadruk te leggen op de kwaliteit van hun producten.”

Het oog wil ook wat

Door sociale media wordt ook het esthetische aspect van voeding belangrijker. “Door veelvuldig foto’s van gerechten te plaatsen op Instagram en Facebook zien we dat de voedingsindustrie creatiever omgaat met eten. De smaak blijft uiteraard erg belangrijk maar ook het oog, en in dit geval de lens, wil wat. Heel wat. De inrichting van restaurants wordt onder handen genomen, er worden diners georganiseerd in een uniek kader zoals een bibliotheek ,...je kan het zo gek niet bedenken. De voedingsindustrie heeft heel wat over om de klant uit zijn dagelijkse sleur weg te halen.”

NIET TE MISSEN