Kipling keert terug naar ’t Stad

Print

Het nieuwe gebouw vlak bij het station van Berchem. Foto: rr

VF Corporation, het moederbedrijf van merken als Vans, Eastpak, Timberland, Lee en Kipling, verhuist dit voorjaar een deel van zijn activiteiten van Bornem naar Antwerpen. Zo’n 300 medewerkers maken mee de overstap naar het nieuwe gebouw vlakbij het station van Berchem.

VFC heeft in ons land ongeveer 900 medewerkers. Alle mensen die rechtstreeks voor de merken Kipling, Eastpak, Lee, Wrangler en The North Face werken in België verhuizen binnenkort van de huidige hoofdzetel in Bornem naar Berchem. In de Van Kerkhovenstraat in Bornem blijven nog 200 mensen aan de slag, voornamelijk uit ondersteunende en centrale diensten zoals IT en Warehouse. Ook de magazijnen, waar ongeveer 400 personeelsleden tewerkgesteld zijn, blijven gewoon in Sint-Niklaas gevestigd. VFC tekende een lange termijn leasecontract voor een nieuw kantoorgebouw met showroom. ‘The Link’, zo heet het gebouw op de Posthofbrug in Berchem, wordt de nieuwe thuis voor 300 personeelsleden. Volgens Els De Kort, Digital Marketing Manager bij het bedrijf, wil VFC zich graag met alle merken die het vertegenwoordigt in een grootstad positioneren.

Ecologische factor

“Ook de ecologische factor heeft meegespeeld. Het nieuwe gebouw vlak bij het station van Berchem heeft bijvoorbeeld een E-peil van 40. Bovendien kunnen veel medewerkers nu op een milieuvriendelijke manier naar het werk komen.” Ook in andere landen vestigt VFC zich in grote steden. In Azïe is er een zetel in Hongkong en in de Verenigde Staten verhuizen ze naar Denver.

“Aangezien Antwerpen een modehoofdstad is, die daarnaast ook erg internationaal en goed bereikbaar is, is de keuze daarnaar uit gegaan. Antwerpen past ook volledig bij de merkidentiteit van VFC en al zeker bij die van Kipling. Voor Kipling is dit echt thuiskomen. Na 32 jaar keren wij terug naar onze geboorteplaats, daar waar ons succesverhaal ontstond. In het hart van Antwerpen zijn wij in 1987 begonnen met het maken van de iconische gerimpelde nylontassen. Inmiddels zijn de bekende tassen en accessoires van Kipling wereldwijd verkrijgbaar in 436 winkels in 80 landen. De verhuizing past ook bij de nieuwe creatieve visie die het merk Kipling vanaf dit jaar lanceert. We grijpen terug naar de roots van ons merk als casual lifestyle brand, en richten ons op de millenials met een actieve levensstijl. Dit doelpubliek vind je natuurlijk terug in steden zoals Antwerpen”, legt De Kort uit.

De medewerkers verhuizen in de loop van dit voorjaar. Volgens het bedrijf zou de overstap, als alles goed gaat, in april van start gaan.

Nu in het nieuws