Aangeboden door SEAT

© SEAT

Met deze slimme assistenten rijdt je wagen beter dan jijzelf

Een nieuwe wagen vandaag zit boordevol camera’s, sensoren en radars. Je merkt er misschien niet veel van, maar deze slimme systemen houden constant de weg en de omgeving in de gaten. Daardoor wordt autorijden niet alleen veiliger maar ook heel wat comfortabeler.

Het is verrassend hoe snel we wennen aan technische innovatie die ons leven makkelijker maakt. Is er iemand die zich nog een televisie zonder afstandsbediening kan indenken? In de wagen is het net hetzelfde. Eenmaal je gewend bent aan een achteruitrijsensor die piept als je te dicht tegen een obstakel komt, wil je die niet meer missen.

Uiteraard moet je als bestuurder steeds aandachtig zijn en je wagen onder controle hebben. De slimme assistenten die vandaag al beschikbaar zijn, zorgen er wel voor dat een korte onoplettendheid niet meteen ernstige gevolgen heeft. Dat maakt rijden ontspannender – én veiliger, zowel voor de bestuurder en zijn passagiers als andere weggebruikers. Volgens de Europese Commissie zullen slimme veiligheidssystemen op tien jaar tijd maar liefst 7.300 levens redden en 38.900 zware verwondingen voorkomen.

Dit zijn zeven van de nuttigste veiligheidssystemen die vandaag al verkrijgbaar zijn.

1. Automatisch remmenIn files gebeuren heel wat kop-staartaanrijdingen. Meestal met alleen blikschade tot gevolg, maar ze maken de files wel erger. Om kop-staartaanrijdingen te voorkomen, controleert het Front Assist-systeem continu de afstand van je wagen tot andere voertuigen voor je. Als je niet tijdig reageert, zal het systeem eerst een waarschuwing geven en daarna automatisch de wagen afremmen als dat nodig is. Het Front Assist-systeem in de nieuwe SEAT Tarraco herkent ook voetgangers en fietsers die plots voor je wagen zouden opduiken en remt dan ook af.

2. Aanschuiven zonder stressOf je nu staat aan te schuiven op de autosnelweg of in een drukke binnenstad, rijden in de file is best vermoeiend. Optrekken, afremmen, opnieuw optrekken en de hele tijd geconcentreerd blijven. Het Traffic Jam Assist systeem neemt dat werk over. Het systeem detecteert wanneer het veilig is om verder te rijden, schakelt automatisch en rijdt met een aangepaste snelheid verder. Wanneer je voorganger afremt of stopt, doet jouw wagen hetzelfde.

3. Blijf op je rijstrookEen bestuurder die even van zijn rijstrook afwijkt, kan een kettingreactie veroorzaken met een ongeval tot gevolg. Het Lane Assist systeem gebruikt camera’s die continu de wegmarkeringen in de gaten houden. Als de wagen van zijn koers afwijkt, wordt de bestuurder met een geluidssignaal verwittigd, en indien nodig zal het Lane Assist systeem tegensturen om de wagen op zijn rijstrook te houden. Uiteraard kun je als bestuurder steeds actief van rijstrook wisselen, bijvoorbeeld om een voorligger in te halen.

4. Mis geen verkeersbordLangs de Belgische wegen staat een oerwoud vol verkeersborden. Daardoor riskeer je er al eens eentje over het hoofd te zien, en dat kan je duur te staan komen. Een Traffic Sign Recognition Assist systeem gebruikt een camera aan de voorzijde van het voertuig en herkent verkeersborden die snelheidsbeperkingen, inhaalverboden of wegenwerken aangeven. Die informatie wordt dan getoond aan de bestuurder, zoals dat bijvoorbeeld het geval is met het volledig digitale instrumentenbord van de nieuwe SEAT Tarraco. Je kan het systeem zo instellen dat het je waarschuwt wanneer je de aangeduide snelheid overschrijdt.

5. Geen dode hoeken meerEen buitenspiegel heeft een dode hoek waarin achterliggend verkeer niet zichtbaar is. Daardoor kan een moment van onoplettendheid grote gevolgen hebben wanneer je van rijstrook wisselt. Een Blind Spot Detection systeem gebruikt twee radars die het achterliggende verkeer monitoren. In de buitenspiegel wordt een visuele waarschuwing getoond wanneer het systeem een voertuig in de dode hoek opmerkt.

6. Comfortabelere rittenCruise control is zo’n systeem dat je niet meer wil missen eenmaal je het gewend bent. Je hoeft je voet niet meer op het gaspedaal te houden en raakt dus minder vermoeid. De klassieke systemen hebben één beperking: ze kunnen niet inspelen op veranderende verkeerssituaties. Met een Adaptive Cruise Control (ACC) systeem kan dat wel. ACC houdt een constante snelheid aan als de omstandigheden dat toelaten, en zal indien nodig vertragen en weer versnellen. Als de bestuurder niet tijdig reageert zal ACC de wagen automatisch afremmen.

7. Parkeren zonder handenHet Park Assist systeem gebruikt een netwerk van camera’s die samen de volledige 360 graden rond de wagen zien. Zo kan het systeem alle afstanden tot obstakels en andere voertuigen inschatten. Het systeem neemt de de controle van het stuur volledig over zodat je vlot en soepel kan parkeren.

Deze slimme rijhulpsystemen zijn stappen op de weg naar de wagen die volledig autonoom kan rijden. Tot die er is, blijft de bestuurder verantwoordelijk en moet hij goed op de weg blijven letten. Met de bestaande rijhulpsystemen wordt rijden echter nu al aangenamer.

Op de nieuwe SEAT Tarraco zijn Lane Assist en Front Assist inclusief voetganger- en fietserdetectie standaard inbegrepen in Europa, terwijl systemen als Blind Spot Detection, Traffic Sign Recognition Assist, Traffic Jam Assist, Adaptive Cruise Control (ACC), en Emergency Assist op de optielijst staan.

Wil je de SEAT Tarraco zelf ontdekken? Ga dan langs bij een SEAT verdeler of vind hier meer info over deze nieuwe SUV.

De nieuwe SEAT Tarraco. Waarom niet meteen? Ontdek meer »