© Björn Borg

Zo kies je het juiste sportondergoed

Staat ‘vaker een bezoekje brengen aan de fitness’ ook op jouw lijstje met goede voornemens? Begin bij het juiste sportondergoed! Van type sportbeha tot de perfecte slip, zo kies de juiste lingerie voor jouw work-out.

Kies je beha op basis van de intensiteit

Een sportbeha van goede kwaliteit vangt meer dan 70% van de schokken op tijdens het sporten. Toch is het een fabeltje dat elke sportbeha geschikt is voor elk type work-out. Lesje yoga of pilates op de planning? Voor een low-impact sportsessie geeft een lichte sportbeha (zonder compressie) of ondersteunende top voldoende steun. Voor een uurtje crossfit of rondje hardlopen heb je dan weer een compressiebeha met genoeg ondersteuning en ventilatie nodig. Tip: hoe breder het bandje, hoe meer ondersteuning.

Zo vind je de juiste maat

We vallen meteen met de deur in huis: de maat van je sportbeha is niet dezelfde als die van een normale beha. Pas altijd een maatje kleiner dan je normale maat, een sportbeha moet iets strakker zitten om voldoende te ondersteunen. Hoe je zeker bent dat je de juiste maat te pakken hebt? De onderband van je sportbeha moet net op je ribbenkast rusten, niet op je borsten zelf en je moet ruimte hebben om er een vinger onder te schuiven. Wanneer je bultjes ziet, wil dit zeggen dat de cup een maatje te groot is. Probeer zeker enkele bewegingen uit tijdens het passen.

Ook de juiste onderbroek is belangrijk

Last but not least: de juiste onderbroek. Je kiest beter niet voor katoen, dat ventileert niet genoeg en kan voor lastige schuurplekken en oververhitting zorgen. Polyamide of polyester zijn perfect geschikt om je prestatie een boost te geven. Deze stoffen zijn naadloos, vochtafvoerend, sneldrogend, houden alles op zijn plaats en houden je lichaamstemperatuur op peil … De investering waard dus. Qua model kies je best voor een shortje of een normale slip, die blijven net wat beter zitten dan een string of mini-slipje.

Daarom draag je beter geen katoen tijdens het sporten

© Pexels

Denk je dat katoen dé ideale stof is voor je workout-outfit? Fout! Er bestaan namelijk veel betere stoffen om je sportprestaties te ondersteunen. Wij vertellen je waarom je beter geen katoen draagt tijdens het sporten.

Sporten in katoen? Geen goed idee!

We geven het toe, er bestaan weinig stoffen die zo comfortabel zitten als zacht katoen. Toch kies je tijdens je workout beter voor een andere stof. Katoen is een zachte, luchtdoorlatende vezel maar werkt helaas niet vochtafdrijvend genoeg. Je sportkleding blijft dus lang nat en koud (wat enorm slecht is voor je spieren die je zojuist hebt getraind) en wordt bovendien zwaarder om te dragen.

Doordat het vocht wordt vastgehouden in de vezels, kan het materiaal minder goed ademen en zal bijgevolg je lichaamstemperatuur stijgen. Nog meer zweten, last van schuurplekken en een gevoel van oververhitting? Check.

Workout boost? Kies voor polyamide of polyester

Welke stoffen je lichaam wél ondersteunen? Microvezelstoffen als polyamide of polyester zijn een betere keuze als je je sportprestatie een boost wil geven. In tegenstelling tot katoen kunnen deze materialen naadloos verwerkt worden: zo blijft alles nét iets beter alles op de juiste positie zitten waardoor je je kan focussen op het sporten zelf.

De grootste troef van deze materialen is echter dat ze vochtafdrijvend zijn. Dat betekent dus ook dat ze beter ademen dan katoen, je lichaamstemperatuur op peil houden én minder snel zweetgeuren absorberen. Bovendien zijn deze stoffen sneldrogend. Dat je ze nadien niet meer hoeft te strijken, is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Tip: toch last van hardnekkige zweetgeuren in je sportkleding? Dat komt wellicht omdat er te veel tijd verstreken is tussen het sporten en de wasbeurt. Krijg je de geur er niet meer uit? Laat je sportkledij dan eerst een uur in azijn weken alvorens het in de wasmachine te steken.

Zo blijf je warm tijdens het joggen

© Björn Borg

Een jogsessie tijdens ijskoud winterweer? Met de juiste kledingtips maak je van elke work-out in de buitenlucht een succes. Volg dit handige laagjessysteem en blijf lekker warm tijdens het joggen!

Functionele laag

De beste bescherming tegen koud winterweer, die krijg je door je te kleden volgens het drie-lagen systeem. De eerste laag, de functionele, is de belangrijkste omdat deze zorgt voor warmte en droogte. De functionele laag ligt rechtstreeks op de huid, dus is het enorm belangrijk dat je zweet zo goed mogelijk wordt afgevoerd. Volgens Jérôme Launois, sportcoach, is het geen goed idee om 100 % katoen te dragen. Je kiest beter voor sportkleding uit polyamide of polyester, deze stoffen houden je lichaam het langst droog.

Isolerende laag

De tweede laag? Die regelt de warmte tijdens het joggen! Hoe dikker de tweede laag, hoe beter je lichaamswarmte geïsoleerd wordt. Een warm stuk sportkleding, een fleecejack of sportlegging met een fleece binnenkant is ideaal. Let er wel op dat je warme outfit nog steeds voldoende beweeglijk is! Als je kleding te hard knelt ga je anders (en fout) lopen wat de kans op blessures vergroot.

Beschermende laag

De derde en laatste laag beschermt je tegen de factoren die horen bij typisch winterweer: wind, regen en sneeuw. Bij deze laag heb je twee opties, namelijk een softshell of een hardshell jasje. Softshell exemplaren zijn heel elastisch en vederlicht. De binnenkant van deze variant is warm, de buitenkant weerbestendig. Fikse regenbui op komst? Dan kies je beter voor een hardshell jasje. Deze zijn waterdicht en toch ademend genoeg om voldoende zweet af te drijven.

Vergeet je hoofd en handen niet!

Wist je dat je je lichaamswarmte vooral via je hoofd en handen verliest? Dat komt omdat deze lichaamsdelen vol zenuwuiteinden zitten. Een muts die tegen een stootje kan en lekker warme handschoenen zijn dus geen overbodige luxe!