In de provincie Antwerpen wordt het minst onder invloed van drugs en alcohol gereden

Foto: Tom Palmaers

In de provincie Antwerpen wordt het minst onder invloed van drugs en alcohol gereden

Print

3% van de Antwerpse bestuurders rijdt maandelijks minstens eenmaal onder invloed van drugs. Dat is het laagste percentage van alle Belgische provincies. Ook het percentage Antwerpenaren die met een glaasje alcohol op rijden, ligt lager dan in het rest van het land. Dat zijn enkele opvallende resultaten uit de 7de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van Vias institute.

De Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van Vias institute is een bevraging die al voor de zevende keer naar het onveiligheidsgevoel van de Belg in het verkeer peilt. Daarnaast wordt dit jaar voor het eerst de Belg zijn mening gevraagd over enkele mogelijke beleidsmaatregelen rond mobiliteit. Zo blijkt dat bijna 8 op de 10 Antwerpenaren voorstander is van meer investeringen in de aanleg van fietssnelwegen.

Drugs in het verkeer

3% van de Antwerpse bestuurders geeft toe maandelijks wel eens onder invloed van illegale drugs te rijden. Dat is het laagste percentage van heel België, het Belgisch gemiddelde is 5%.

Rijden onder invloed van drugs vormt daarmee een bijna even grote bedreiging voor de verkeersveiligheid als rijden onder invloed van alcohol. Vooral jongeren zijn gevoelig voor deze problematiek. 12% van de Belgische jongeren tussen 18 en 34 jaar geeft toe maandelijks wel eens onder invloed van illegale drugs te rijden. In Vlaanderen is dat ‘slechts’ 7%.

Minister van Mobiliteit François Bellot, die de cijfers mee voorstelde, drukte maandag de hoop uit dat de politie snel en op grote schaal de speekselanalyse in gebruik kan nemen.

Alcohol in het verkeer

Ook qua alcohol achter het stuur doet Antwerpen het goed. Slechts 6% van de bestuurders zegt maandelijks te rijden nadat ze alcohol hebben gedronken. Het Belgisch gemiddelde ligt op 9%.

In de provincie zijn al jaren veel controles op alcohol achter het stuur en dat lijkt ook impact te hebben op het gedrag van de bestuurders.

Mobiliteit

Gemiddeld genomen voelen de fietsers in Antwerpen zich veiliger dan het nationale gemiddelde. Hetzelfde geldt voor de voetgangers. De provincie scoort hiervoor zelfs het best van alle Belgische provincies.

De fiets is ook populair in de provincie Antwerpen. 2/3 van alle Antwerpenaren (66%) heeft in het afgelopen jaar de fiets gebruikt om zich te verplaatsen. Ongeveer de helft van de Belgen (47%) gebruikte dit jaar ook wel eens de fiets. Fietsen is veruit het populairst in Vlaanderen. 63% van de Vlamingen fietste vorig jaar. In Brussel (28%) en Wallonië (25%) ligt dat percentage veel lager.

56% van de Antwerpenaren heeft zich in het afgelopen jaar ook met het openbaar vervoer verplaatst. In het algemeen zagen we op nationaal vlak een stijging van het percentage mensen dat het openbaar vervoer nam (van 41% in 2017 naar 48% in 2018).

Bijna 8 op de 10 Antwerpenaren (79%) hebben zich in het afgelopen jaar verplaatst als bestuurder van een wagen. De auto blijft daarmee wel veruit het populairste vervoersmiddel.

Om de files terug te dringen en onze mobiliteit te vergroten moeten meer mensen overtuigd worden om niet elke verplaatsing met de wagen te doen, maar meer gebruik te maken van onder andere het openbaar vervoer en de fiets. Verschillende maatregelen zijn hiervoor mogelijk.

Bijna 9 op de 10 Antwerpenaren (86%) wil meer investeringen in een betere weginfrastructuur voor fietsers. 77% wil ook dat er geïnvesteerd wordt in de aanleg van fietssnelwegen. Dat is het hoogste percentage van alle provincies.

57% wil ook zijn ticket voor één traject met meerdere transportmiddelen via één enkele app of mobiliteitskaart kunnen aankopen.

Daarnaast zijn de meningen fel verdeeld over de slimme kilometerheffing. Iets meer dan 4 op de 10 Antwerpenaren (42%) is voorstander van de invoering. Eén derde van de mensen (33%) is tegen. Hiermee volgt Antwerpen perfect de teneur van de rest van de Vlaanderen.

Afleiding achter het stuur

Een grote bron van afleiding blijft de gsm in de wagen. 1 op de 10 Antwerpenaren belt maandelijks nog met de gsm in de hand achter het stuur. Meer en meer wordt de gsm ook nog voor andere zaken gebruikt. Zo geeft 11% van de Antwerpenaren toe dat ze sociale media achter het stuur gebruiken. 5% neemt zelfs al rijdend foto’s achter het stuur.

Nu in het nieuws