Aangeboden door SEAT

© Seat

Veiligheid en rijcomfort: de SEAT Tarraco zet nieuwe normen

Een SUV die zich perfect thuis voelt in de stad maar ook offroad zijn mannetje staat: dat is de SEAT Tarraco. Deze derde SUV van SEAT zet sportieve prestaties neer en biedt tegelijk een hoog rijcomfort. Een ideale wagen voor wie een 5- of 7-zitter met een modern design en een goede uitrusting zoekt.

De SEAT Tarraco – genoemd naar de Spaanse stad Tarragona – werd ontwikkeld in de SEAT-fabriek van Martorell, in de buurt van Barcelona en wordt gebouwd in Wolfsburg, Duitsland. Deze derde SUV van SEAT (na de Ateca en de Arona) bevat de nieuwste technologie en deelt het MQB-A-platform met lange wielbasis met de VW Tiguan Allspace. Met de Tarraco neemt SEAT het succesvol op tegen vergelijkbare SUV’s zoals de Skoda Kodiaq, Peugeot 5008, Nissan X Trail, Ford Edge en de Hyundai Santa Fe.

Bij het ontwerp zette SEAT comfort en prestaties voorop. Het Dynamic Chassis Control (DCC) laat je toe om het perfecte evenwicht tussen een sportief rijgevoel en een hoog rijcomfort bij lange afstanden te vinden. Je kan zelf het rijprofiel selecteren dat je wenst, maar het systeem kan zich ook automatisch aanpassen aan het wegdek en de rijstijl.

MotorisatiesBij de lancering is de SEAT Tarraco verkrijgbaar met vier motorisaties. Er zijn twee versies met benzinemotoren: een viercilinder 1.5 TSI met een vermogen van 150 pk, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en voorwielaandrijving, en een 2.0 die zijn 190 pk vermogen via een DSG 7-versnellingsbak en 4Drive-vierwielaandrijving overbrengt. Er zijn ook twee dieselopties, allebei 2.0 TDI’s met respectievelijk 150 en 190 pk. De versie met 150 pk kan gekoppeld worden aan voorwielaandrijving en een manuele zesversnellingsbak, of aan een DSG 7-versnellingsbak met 4Drive-systeem. De krachtigste dieseluitvoering is er uitsluitend met 4Drive en DSG 7-versnellingsbak. Op een later tijdstip zal de Tarraco ook worden aangeboden als plug-in hybride. Alle motoren zijn uiteraard voorzien van de zuinige stop- starttechnologie.

VeiligheidDe SEAT Tarraco biedt ook alle moderne rijhulpsystemen die het rijden comfortabeler en veiliger maken. Standaard inbegrepen, zijn de vertrouwde Lane Assist, die erop let dat je niet van je rijstrook afwijkt, en Front Assist, die de Tarraco laat afremmen als de wagen voor jou afremt of als er plots een fietser voor je wagen opduikt. Bij de opties vinden we onder meer de Traffic Jam Assist, die je afstand tot andere wagens in het verkeer inschat en je snelheid naargelang aanpast, en de Traffic Sign Recognition, waarbij de geïntegreerde camera vooraan snelheidsbeperkingen en inhaalbeperkingen weergeeft in de Digital Cockpit. De Pre-Crash Assist spant de gordels aan en sluit de ramen wanneer een nakend ongeval dreigt. In het geval van een koprol zal de Rollover Assist noodzakelijke systemen activeren zoals de Emergency Call, een systeem dat automatisch de hulpdiensten verwittigt. De Tarraco voldoet daarmee aan de hoogste veiligheidsnormen ongeacht de omstandigheden. Hij werkt zich daarmee op als de nieuwe maatstaf in het segment van grote SUV’s.

GeconnecteerdVermits de wereld steeds digitaler wordt, evolueert het interieur van de SEAT Tarraco mee. In plaats van het klassieke dashboard zie je een groot digitaal scherm, de SEAT Digital Cockpit, waarop je de informatie weergeeft die je zelf wil zien. In een klassieke configuratie zie je op de Digital Cockpit een conventionele toerenteller en snelheidsmeter. In de configuratie ‘Auto’ zie je ook informatie over het gekozen traject, het gemiddelde verbruik en de ingestelde radiozender. Maar de Digital Cockpit is ook het hart van een infotainmentsysteem. Dankzij SEAT’s Full Link systeem kun je een selectie goedgekeurde apps, zoals Spotify, rechtstreeks op het scherm te gebruiken. En wie een iPhone heeft kan nog meer: vanaf iOS-versie 12 kunnen bekende smartphone-apps als Waze en Google Maps eveneens op het scherm van de wagen worden gebruikt. De Digital Cockpit communiceert ook met andere systemen, zoals Android Auto, Apple CarPlay en Mirrorlink.

Wie van een streepje muziek onderweg houdt zit ook goed met het audiosysteem in SEAT-wagens, waarvoor ingenieurs van de autoconstructeur de akoestiek van een concerthal simuleren. Dat doen ze onder meer door tien strategisch geïnstalleerde speakers perfect op elkaar te oriënteren, verdeeld over bas, mid-range en treble. Maar ook in de architectuur van de binnenkant, en de gebruikte materialen, werd aan akoestiek gedacht. "Alle inzittenden moeten het gevoel hebben dat ze naar een concert aan het luisterren zijn", zegt Adrián Mateo, akoestisch ingenieur bij SEAT.

Wil je de SEAT Tarraco zelf ontdekken? Ga dan langs bij een SEAT verdeler of vind hier meer info over deze nieuwe SUV. In januari is de SEAT Tarraco bovendien te zien op het Autosalon in Hall 11.

De nieuwe SEAT Tarraco. Waarom niet meteen? Ontdek meer »