© Björn Borg

Zo blijf je warm tijdens het joggen

Een jogsessie tijdens ijskoud winterweer? Met de juiste kledingtips maak je van elke work-out in de buitenlucht een succes. Volg dit handige laagjessysteem en blijf lekker warm tijdens het joggen!

cityfashion

Functionele laag

De beste bescherming tegen koud winterweer, die krijg je door je te kleden volgens het drie-lagen systeem. De eerste laag, de functionele, is de belangrijkste omdat deze zorgt voor warmte en droogte. De functionele laag ligt rechtstreeks op de huid, dus is het enorm belangrijk dat je zweet zo goed mogelijk wordt afgevoerd. Volgens Jérôme Launois, sportcoach, is het geen goed idee om 100 % katoen te dragen. Je kiest beter voor sportkleding uit polyamide of polyester, deze stoffen houden je lichaam het langst droog.

Isolerende laag

De tweede laag? Die regelt de warmte tijdens het joggen! Hoe dikker de tweede laag, hoe beter je lichaamswarmte geïsoleerd wordt. Een warm stuk sportkleding, een fleecejack of sportlegging met een fleece binnenkant is ideaal. Let er wel op dat je warme outfit nog steeds voldoende beweeglijk is! Als je kleding te hard knelt ga je anders (en fout) lopen wat de kans op blessures vergroot.

Beschermende laag

De derde en laatste laag beschermt je tegen de factoren die horen bij typisch winterweer: wind, regen en sneeuw. Bij deze laag heb je twee opties, namelijk een softshell of een hardshell jasje. Softshell exemplaren zijn heel elastisch en vederlicht. De binnenkant van deze variant is warm, de buitenkant weerbestendig. Fikse regenbui op komst? Dan kies je beter voor een hardshell jasje. Deze zijn waterdicht en toch ademend genoeg om voldoende zweet af te drijven.

Vergeet je hoofd en handen niet!

Wist je dat je je lichaamswarmte vooral via je hoofd en handen verliest? Dat komt omdat deze lichaamsdelen vol zenuwuiteinden zitten. Een muts die tegen een stootje kan en lekker warme handschoenen zijn dus geen overbodige luxe!

Daarom draag je beter geen katoen tijdens het sporten

© Pexels

Denk je dat katoen dé ideale stof is voor je workout-outfit? Fout! Er bestaan namelijk veel betere stoffen om je sportprestaties te ondersteunen. Wij vertellen je waarom je beter geen katoen draagt tijdens het sporten.

Sporten in katoen? Geen goed idee!

We geven het toe, er bestaan weinig stoffen die zo comfortabel zitten als zacht katoen. Toch kies je tijdens je workout beter voor een andere stof. Katoen is een zachte, luchtdoorlatende vezel maar werkt helaas niet vochtafdrijvend genoeg. Je sportkleding blijft dus lang nat en koud (wat enorm slecht is voor je spieren die je zojuist hebt getraind) en wordt bovendien zwaarder om te dragen.

Doordat het vocht wordt vastgehouden in de vezels, kan het materiaal minder goed ademen en zal bijgevolg je lichaamstemperatuur stijgen. Nog meer zweten, last van schuurplekken en een gevoel van oververhitting? Check.

Workout boost? Kies voor polyamide of polyester

Welke stoffen je lichaam wél ondersteunen? Microvezelstoffen als polyamide of polyester zijn een betere keuze als je je sportprestatie een boost wil geven. In tegenstelling tot katoen kunnen deze materialen naadloos verwerkt worden: zo blijft alles nét iets beter alles op de juiste positie zitten waardoor je je kan focussen op het sporten zelf.

De grootste troef van deze materialen is echter dat ze vochtafdrijvend zijn. Dat betekent dus ook dat ze beter ademen dan katoen, je lichaamstemperatuur op peil houden én minder snel zweetgeuren absorberen. Bovendien zijn deze stoffen sneldrogend. Dat je ze nadien niet meer hoeft te strijken, is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Tip: toch last van hardnekkige zweetgeuren in je sportkleding? Dat komt wellicht omdat er te veel tijd verstreken is tussen het sporten en de wasbeurt. Krijg je de geur er niet meer uit? Laat je sportkledij dan eerst een uur in azijn weken alvorens het in de wasmachine te steken.

Zo weet je of je sportkleding perfect past

© Bjorn Borg

Een topje of T-shirt dat de hele tijd omhoog kruipt terwijl je broek afzakt of tussen je benen schuurt? Een perfecte pasvorm is zeker tijdens het sporten een absolute must! Zo weet je of je de juiste maat hebt gevonden.

De juiste maat sportbeha

De perfecte sportbeha? Die zit iets strakker dan je normale beha om voldoende te ondersteunen. De onderkant van je exemplaar moet net rusten op je ribbenkast, inclusief ruimte om er een vinger onder te schuiven. Vergeet niet te checken of je de juiste cupmaat te pakken hebt. De stof van je sportbeha moet glad liggen, zonder bulten of kreukjes. Last but not least: hoe intensiever je workout, hoe breder je bandjes moeten zijn voor een maximale steun.

De perfecte pasvorm van je T-shirt

T-shirts of tanktops moeten genoeg aansluiten en toch genoeg bewegingsvrijheid bieden. Te loszittende bovenstukken zorgen voor wrijving en zitten in de weg tijdens het sporten. Kies items uit waar een beetje spandex in verwerkt zit, dat zorgt voor meer bewegingsvrijheid en zit net strak genoeg. Het is belangrijk dat je kijkt naar de pasvorm in plaats van naar de kledingmaat. Sportkleding zit over het algemeen iets strakker dan gewone kleding, dus probeer hier rekening mee te houden.

Genoeg bewegingsvrijheid

De juiste broek? Kijk naar de sport die je gaat beoefenen! Tijdens het joggen of fietsen zijn broeken die zo dicht mogelijk bij je lichaam zitten de beste keuze qua comfort. Voor een uurtje in de fitness of voor een yogales kies je best voor stoffen met genoeg stretch die je zweet afvoeren. Tip: de tailleband van je sportkleding moet aansluitend zitten, met net genoeg ruimte voor ondersteunend ondergoed. Ready, set, workout!