Plaatsen van bovenleiding zorgt voor geluidshinder

Aan de nieuwe sporen van de spoorbypass is de voorbije maanden al druk gewerkt. Foto: Archiefbeeld Dirk Vertommen

Werken aan spoorbypass kunnen door drukte alleen ’s nachts uitgevoerd worden

Plaatsen van bovenleiding zorgt voor geluidshinder

Print
Mechelen -

Infrabel voert vanaf zaterdagnacht werken uit aan de nieuwe spoorbypass in Mechelen. Bewoners van de Geerdegemvaart en de Stenenmolenstraat zullen daardoor mogelijk hinder ondervinden.

Sinds begin dit jaar is spoorwegnetbeheerder Infrabel bezig met de aanleg van de sporen op de nieuwe spoorbypass in Mechelen. De bouw van deze spoorinfrastructuur omvatte onder meer de aanleg van twee nieuwe sporen van elk 3,2 kilometer, 9.000 dwarsliggers en zes wissels. Nu die werken afgerond zijn, zal Infrabel de nieuwe bovenleiding plaatsen. Dat zorgt echter voor geluidshinder.

“We proberen de hinder uiteraard zo veel mogelijk te beperken”, zegt Frédéric Petit van Infrabel. “Maar om de zestien kilometer aan rijdraden voor de bovenleiding op het traject van de spoorbypass te kunnen plaatsen, moeten er nieuwe palen in de berm gezet worden. Die palen worden in de grond getrild, en dat kan voor geluids- en trillingsoverlast zorgen.”

De werkzaamheden starten dit weekend tijdens de nacht van zaterdag 15 op zondag 16 december en gaan door tot en met donderdag 20 december. “We begrijpen dat dit niet aangenaam is voor de buurtbewoners, maar we kunnen de werken alleen ’s nachts uitvoeren”, aldus Petit. “Er lopen heel wat treinverbindingen naar Mechelen waardoor het door de drukte echt onmogelijk is om de palen overdag te plaatsen.”

Vragen?

Ook deze week kunnen buurtbewoners al enige hinder ondervinden. Werktreinen rijden namelijk ook ’s nachts af en aan met het materiaal dat vanaf dit weekend gebruikt wordt voor de werken. “Mensen die met vragen zitten, kunnen steeds met ons contact opnemen via onze website”, besluit Petit.

De werken aan de spoorbypass zijn gestart in 2013. Na de bovenleidingswerken en het plaatsen van de seininrichting volgen volgend jaar de controleritten. Eind 2019 moet de spoorbypass afgerond zijn. Ze vormt het sluitstuk van het Belgische hogesnelheidsnet. Treinen zullen dan namelijk veel sneller door het Mechelse station kunnen rijden. De totale kostprijs bedraagt zo’n 170 miljoen euro.

www.infobuurtbewoners.be

Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio