© Photo News
Tevredenheid over NMBS keldert
Amper 60,9 procent van de NMBS-klanten is tevreden over de dienstverlening. Dat blijkt uit de tevredenheidsmeting die het spoorbedrijf vorig jaar doorvoerde bij 4.400 reizigers en waarover De Tijd dinsdag bericht. Volgens de krant gaat het om een historisch dieptepunt. In 2016 was 65,5 procent nog tevreden.
De NMBS scoorde vorig jaar op alle dertien gemeten parameters slechter dan in 2016. Vooral de tevredenheid over de stiptheid van de treinen ligt laag: 42,1 procent van de klanten is daarmee tevreden, een vijfde minder dan in 2016.
Meer dan de helft van de ondervraagden stoort zich aan de prijs van de treinrit. De tevredenheid over de informatie, zowel in de stations, in de trein als online, daalde vorig jaar evengoed sterk.
De tevredenheid over de treinbegeleiders, die traditioneel goede punten krijgen, ging er ook licht op achteruit. Al blijven meer dan acht op de tien klanten positief over de NMBS-medewerkers in de trein.
“Schuld van de politiek”
NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir erkent dat veel van de kritiek “volledig terecht” is. Maar ze wijst ook met een beschuldigende vinger naar de politiek. “Als de NMBS vandaag is wat ze is, dan komt dat door de visie die de politiek in België op het bedrijf had. De NMBS is het gevolg van politieke keuzes en prioriteiten.”
Ook De Lijn kampt met dalende tevredenheidscijfers. De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB daarentegen kreeg vorig jaar van haar reizigers 7,1 op 10, de beste score ooit.
Hoofdpunten
Vier zaterdagen na elkaar dicht en toch blijven klanten hun Delhaize trouw: “De charcuterie en het brood zijn hier lekkerder”
Meisje (3) in levensgevaar naar ziekenhuis na incident in Brasschaat, omstandigheden enorm onduidelijk
Moet nieuw extern orgaan beslissen over lonen van onze politici zoals De Croo voorstelt? “Alles ligt er en soms al heel lang. Voer het gewoon uit”
Deelname aan ‘Wie zoekt die wint’ levert Kempens gezin flink geldbedrag op: “We vinden wekelijks nog 1.000 euro terug”
MEER OVER
Bellen met een baksteen: 50 jaar geleden startte de mobiele revolutie met het allereerste gsm-gesprek
Maandag is het exact vijftig jaar geleden dat de Amerikaanse ingenieur Martin Cooper het …
10.000 stappen door Antwerpen in het spoor van de veelzijdige architect Emiel Van Averbeke
“Waar je ook gaat in Antwerpen, overal kom je de architectuur van Van Averbeke tegen”, zegt …
Deelname aan ‘Wie zoekt die wint’ levert Kempens gezin flink geldbedrag op: “We vinden wekelijks nog 1.000 euro terug”
Zaterdag ook gezien op VTM hoe de familie Spooren uit Dessel op zoek was naar 100.000 euro in …
ONZE STERREN. Er kan er maar één van de Grote Drie de vijf sterren krijgen: wint Mathieu van der Poel zijn derde Ronde?
Vraag de bakker, beenhouwer, kapster of kassierster wie deze Ronde van Vlaanderen zal winnen en …