Mode

Diesel krijgt kritiek over zich heen om homofobe tekst op jas

Print
Diesel bracht met de beste intenties hun collectie 'Ha(u)te Couture' op de markt. Met behulp van hatelijke commentaren op jassen, truien en shirts wil het jeansmerk de haatcultuur een halt toe te roepen, maar desondanks is het hierdoor zelf in het oog van een storm terechtgekomen. Een jas met het opschrift 'faggot' viel immers allesbehalve in goede aarde bij hun achterban.

'Faggot', 'Not cool', 'Imposter' en 'Slut' zijn slechts enkele van de opschriften op truien, jassen en shirts van de collectie  'Ha(u)te Couture' van Diesel. Opmerkelijk!? Dat is het zeker. Met de hatelijke commentaren wil het jeansmerk echter niet zomaar opvallen, het wil net de hedendaagse haatcultuur een halt toeroepen.

Door hatelijke commentaren te dragen kan je de kracht ervan teniet doen. Dat is de visie van Diesel. In de campagne wordt de collectie als volgt ingeleid: "Zullen haters haten? Ok. Wij hebben haters. Jij hebt haters. Iedereen heeft haters. Geven we erom? Nee. Dat doen we niet. We dragen het. Want ... hoe meer haat je draagt, hoe minder je erom geeft."

Hoewel er initieel al flink wat negatieve commentaren opdoken toen de collectie in september gelanceerd werd, krijgt de jas met het opschrift 'faggot' pas echt de volle lading op sociale media. Velen zijn van mening dat dergelijke homofobe uitspraken een brug te ver zijn.

NIET TE MISSEN