Zo wil Wout van Aert kwelduivel Van der Poel kloppen: “Met lactaat tolerantie trainingen” Euhm, met wat?

Foto: BELGA

Zo wil Wout van Aert kwelduivel Van der Poel kloppen: “Met lactaat tolerantie trainingen” Euhm, met wat?

Print

Wout van Aert zit momenteel met zijn vrouw Sarah in Mallorca. Daar bereidt de wereldkampioen zich voor op zijn volgende twee grote doelen: de Koppenbergcross en het EK in Rosmalen. Daar zal hij echter opnieuw moeten afrekenen met zijn kwelduivel, Mathieu van der Poel. Van Aert heeft echter een plan: lactaat tolerantie trainingen... Dat vraagt een woordje uitleg!

Wout van Aert rijdt komend weekend enkel de Superprestige-cross in Ruddervoorde op zondag, de GP van Neerpelt zaterdag laat hij schieten. Enkele dagen later zal de wereldkampioen zowel in Oudenaarde (1 november) als in Rosmalen (4 november) moeten opboksen tegen Mathieu van der Poel. In Bern was één snelle ronde alweer voldoende voor de technisch sterke Nederlander om weg te rijden van Van Aert. Die is echter uit op revanche na zeven tweede plaatsen. Daarom past hij voor de Koppenberg en het EK zijn trainingschema wat aan met enkele “lactaat tolerantie trainingen”. Euh, wat?

Lactaat tolerantie trainingen

“Dat betekent dat je je lichaam en je spieren zoveel mogelijk probeert te laten wennen aan het leveren van inspanningen met melkzuur in de benen”, legt hij uit in zijn wekelijkse column bij wielerflits.nl. “Dat is namelijk wat je op de Koppenberg doet. Bij de start sprint je ongeveer een minuut voluit, waarbij er al heel wat melkzuur (lactaat) in de spieren wordt aangemaakt. Daarna draai je de weide in, waar na amper honderd meter al opnieuw een hellend stuk wacht waarop je à bloc moet gaan. Maar je spieren hebben in dat kort stukje recuperatie niet de tijd gehad om te herstellen, dus begin je aan die nieuwe inspanning met volgelopen benen. Door dat op training te simuleren, raken je spieren daar toch een beetje aan gewend.”

Van Aert geeft zelfs concrete voorbeelden, dat de concurrentie meeleest deert hem duidelijk niet: “Bijvoorbeeld door vijftien á twintig seconden vol te sprinten, dan tien seconden uit te bollen om dan opnieuw een sprintje te trekken. Of bijvoorbeeld door aan een hoog tempo een klim op te rijden om dan aansluitend nog een sprint uit de benen te schudden. Die oefening herhaal je dan een aantal keer.”

Benieuwd of die pittige trainingen zullen lonen tegen Mathieu van der Poel, die zelf natuurlijk ook niet stil zal zitten.

MEEST RECENT