Zit je te veel op het werk? Toon dit eens aan je baas

Foto: Shutterstock

Fit & Gezond

Zit je te veel op het werk? Toon dit eens aan je baas

Print

Werken aan een standing desk doorbreekt niet alleen een ongezond zitpatroon, het zou ook je productiviteit verbeteren. Dat blijkt uit een kleinschalige studie, verschenen in het vakblad British Medical Journal (BJM).

Een team onderzoekers volgde 146 kantoormedewerkers van de University Hospitals of Leicester in Groot-Brittannië. Van hen mochten 76 personen een verstelbaar bureau uitproberen. Deze groep kreeg trainingen met het oog op actiever zijn tijdens de werkdag en een trillend kussen dat aangeeft wanneer het tijd is om recht te staan. De rest van de deelnemers kregen geen coaching en werkten zoals gewoonlijk zittend aan hun bureau. Elke deelnemer droeg tijdens de proef - die na drie, zes en twaalf maanden werd herhaald - een apparaat rond een dij dat kan meten hoe lang iemand zit of rechtstaat.

50 minuten minder

Wat blijkt? Aan het begin van het onderzoek zaten mensen gemiddeld 9,7 uur per dag, op het werk en inclusief thuis. Maar in de loop van het jaar begonnen de mensen die een verstelbaar bureau ter beschikking hadden veel minder te zitten dan de rest. Na drie maanden brachten ze elke dag 50 minuten minder al zittend door, na een half jaar was dat al 64 minuten minder en na een jaar zelfs 82 minuten.

De tijd dat mensen meer rechtopstaan speelt in het voordeel van hun algemene gezondheid. De vorsers bevestigen daarmee eerder onderzoek dat bewees dat afwisselen tussen zitten en rechtstaan het risico op allerlei aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2 verkleint. Nieuw is dat de wetenschappers in dit onderzoek ook keken naar de productiviteit van de staande en zittende werknemers.

Productiever

Ze ontdekten dankzij interviews met de deelnemers dat mensen die af en toe rechtstaand werken zich mentaal beter voelen. Dat resulteert in een hogere betrokkenheid op het werk en een betere productiviteit. Ze voelden zich ook fysiek beter dan hun zittende collega’s en hadden minder last van pijn in de onderrug en rapporteerden minder werkgerelateerde vermoeidheid.

NIET TE MISSEN