Gwyneth Paltrow reageert voor het eerst op heisa rond haar site

Foto: BBC

Celebs

Gwyneth Paltrow reageert voor het eerst op heisa rond haar site

Print
Gwyneth Paltrow en haar lifestylemerk Goop werden een flinke maand geleden in een rechtszaak veroordeeld omdat ze de gezondheidsvoordelen van producten in de verf zetten zonder dat daar wetenschappelijk bewijs voor is. In een interview met BBC Breakfast heeft ze nu laten weten dat daar niets van aan is, ook al betaalde ze in die zaak een schikking van zo'n 126.000 euro. "We proberen de bakens te verzetten, het is normaal dat je dan weerstand ondervindt."

Een vaginaal stoombad, yoni-eieren van jade, een darmspoeling met koffie of een huidbehandeling met ­bijensteken. Je kunt het zo gek niet bedenken of op de website en in het bijhorende magazine van Goop werd het allemaal aangeraden. Alleen waren de zogezegde voordelen daarvan nooit wetenschappelijk bewezen. Dat leidde uiteindelijk onder meer tot een rechtszaak en de stopzetting van het magazine. 

LEES OOK. De bizarre lifestyletips van Gwyneth Paltrow. Zelfs haar romantische komedies waren geloofwaardiger (+)

In een interview met BBC heeft Gwyneth Paltrow, die in Londen was voor de opening van de Goop pop-upstore, ontkend dat ze aan pseudowetenschap doet. "Daar zijn we het roerend mee oneens. We geloven echt dat er modaliteiten zijn die al duizenden jaren bestaan en die misschien een westerse dokter uitdagen die niet noodzakelijk in de genezende krachten gelooft van essentiële oliën of enige vorm van acupunctuur. We zijn van mening dat ze heel hulpzaam kunnen zijn en dat er in het menselijk lichaam een enorme zelfhelende kracht schuilt."

Weerstand

Volgens de 46-jarige actrice heeft Goop daarnaast nog een andere missie: vrouwen kracht geven. Een doelstelling die volgens haar vaak op weerstand botst. "Ik ga er dus van uit dat elke keer als je een baken probeert te verzetten, je weerstand ondervindt en wij beschouwen het als een onderdeel van wat we doen en daar zijn we trots op", zegt ze. 

Maar Goop heeft toch gehoor gegeven aan de klachten van wetenschappers aan hun adres. "We beschikken over een team dat alles controleert en hebben nu ook een team in dienst genomen dat research doet en wetenschappelijk werk verricht. Als start-up leer je al doende en veel heeft te maken met taalgebruik. Als je bijvoorbeeld zegt dat een product kan helpen voor rimpels, kun je niet zeggen dat het rimpels compleet zal doen verdwijnen."

Kritiek op BBC

De BBC kreeg achteraf wel kritiek omdat het Paltrow zo uitgebreid aan het woord liet zonder daar enkele kritische vragen bij te formuleren. "Waarom zendtijd geven aan Gwyneth en haar pseudowetenschappelijke onzin? Weet je wat we alternatieve geneeskunde noemen die werkt, Gwyneth? Geneeskunde!”, klonk het achteraf onder meer op Twitter. Anderen vonden het dan weer maar niets dat ze gratis reclame mocht maken. 

NIET TE MISSEN