Verkiezingen 2018 - Antwerpen

© BELGA

Groen wil Antwerpse creatieve en duurzame economie meer ondersteunen

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen heeft Groen voor Antwerpen een ondernemingsplan voorgesteld dat de focus legt op het ondersteunen van creatieve en duurzame ondernemers. De partij wil “creatieve doe-het-zelvers” mekaar laten vinden in experimenteerruimtes en buurtateliers, een duurzaam stadsdistributieplatform oprichten, inzetten op ambachtelijke producten van eigen bodem en voor de lokale markt, een fairtrade label invoeren voor diamant en een “Antwerp Climate Week” organiseren om bedrijven die aan verduurzaming doen in de kijker te zetten.

Groen analyseerde de Antwerpse economische cijfers tijdens de voorbije legislatuur en kwam volgens lijsttrekker Wouter Van Besien tot de conclusie dat er op het vlak van het aantal ondernemingen en jobs weliswaar een groei was, maar dat Antwerpen wat dat betreft “niet aan de top staat in Vlaanderen”. Om tot een groeiratio zoals die van Gent te komen, wil Groen naar eigen zeggen een lacune opvullen in het huidige beleid door Antwerpen “de lead te laten nemen in creatief duurzaam ondernemen”.

“De stad is een labo van ideeën en ondernemers met creativiteit worden cruciaal in een steeds sneller veranderende wereld”, vindt voorzitter en Antwerps lijstduwer Meyrem Almaci, die zich vanaf nu prominent mee in de Antwerpse campagne smijt. “Wij geloven dat er nog meer kan worden gedaan om creatieve en innovatieve start-ups door die eerste moeilijke periode te helpen om verder op een duurzame manier door te groeien.”

Voor de grotere bedrijven, zoals in het havengebied, ziet Groen heil in fiscale stimulansen en specifieke investeringsplatformen voor verduurzaming. “Bestaande initiatieven als Blue Gate moeten de norm worden”, vindt Almaci, die gelooft dat bedrijven uit alle sectoren en van elke omvang daarin zullen meegaan. “Bedrijven weten nu al dat ze, om in de toekomst te blijven overleven, moeten nadenken over duurzaamheid”, zegt ze.

Verkiezingsnieuws