Ze zien er 'groen' uit, maar zijn het niet: natuurlijke producten bevatten vaak toch chemische ingrediënten

Foto: Shutterstock

Beauty

Ze zien er 'groen' uit, maar zijn het niet: natuurlijke producten bevatten vaak toch chemische ingrediënten

Print
Als je je huid verzorgt met producten uit flesjes die er milieuverantwoord uitzien, dan is het geen garantie dat de inhoud ook echt natuurlijk is. Want veel merken doen aan greenwashing: het misleiden van de consument met ‘groene’ verpakkingen en slogans. Make-upartieste Eva Trappeniers kaartte het probleem donderdag aan in het Radio 1-programma ‘Bij Debecker’.

“Ik ben me tijdens mijn opleiding vragen beginnen stellen over de samenstelling en de duurzaamheid van cosmeticaproducten. Ik wil geen bestanddelen die schadelijk kunnen zijn voor mijn huid en gezondheid”, zei Trappeniers. Ze trok op onderzoek uit en vond het heel moeilijk om crèmes en consorten te vinden die echt biologisch zijn. Merken greenwashen door aantrekkelijke verpakkingen te maken en slogans te bedenken die een bepaalde sfeer scheppen.” En de klant? Die denkt dat die ene fles of tube maatschappelijk verantwoord is, maar wordt bedrogen.

Onbetrouwbare claims

Volgens Trappeniers ontbreekt er in de cosmeticawereld een strikte richtlijn. “Het kan toch niet dat fabrikanten een product natuurlijk kunnen noemen als er maar twee procent natuurlijke ingrediënten in zitten?” Simon November van Test-Aankoop bevestigt in het programma dat er te weinig specifieke richtlijnen van kracht zijn in de beautyindustrie. “Een claim is een bewering over bepaalde eigenschappen van een product die de fabrikant er zelf aan toevoegt om aandacht te trekken. Een label is een soort keurmerk, maar dat is ook niet altijd betrouwbaar. Veiliger zijn gecertificeerde labels omdat die beter worden gecontroleerd.”

Ze zien er 'groen' uit, maar zijn het niet: natuurlijke producten bevatten vaak toch chemische ingrediënten
Foto: Bio’tylab

Misleidende haarverf

Uit een nieuw onderzoek van de consumentenwaakhond blijkt dat de problematiek ook de ‘natuurlijke’ haarverven treft. Met andere woorden: het is goed mogelijk dat er toch chemische elementen in de samenstelling zitten. “We lazen heel wat holle slogans als “natuurlijk”, “zonder parabenen”, “zonder ammoniak” of de meeste nonsens van allemaal “glutenvrij”. Merken wekken de indruk dat het product veiliger zou zijn, maar dat zijn louter marketingtrucjes”, staat er in het rapport.

Wat te doen? Labels zo goed mogelijk checken in de supermarkt of hun samenstelling online bekijken, maar dat kost tijd. “Mensen zijn vaak gehaast als ze gaan winkelen” zegt November. Volgens hem zouden er strengere richtlijnen moeten komen. Hij verwijst naar de voedingsindustrie, waar wel grondigere controles worden uitgevoerd. De nood aan eerlijke cosmetica is al even actueel. Beautyjournaliste en schrijfster Anne Poelmans verkoopt sinds begin dit jaar uitsluitend organische en biologische schoonheidsproducten in haar webshop Bio’tylab. “Alles wat je op je huid smeert, komt in je bloedbaan terecht. Je leven zal niet veranderen door andere cosmetica te gebruiken, maar ik geloof dat alle schakeltjes een positief effect hebben op je gezondheid en op het milieu”, zei ze eerder.

NIET TE MISSEN